Bu çalışmayla farklı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin kullanımının bilimsel süreç becerileri üzerindeki etkililiğine yönelik yapılmış birbirinden bağımsız araştırmalardan elde edilen sonuçların birleştirilmesi ve elde edilen bu sonucun çeşitl i değişkenler açısından anlamlı bir fark gösterip göstermediğini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın temel sorusu “Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin bilimsel süreç becerileri üzerindeki etkileri nedir?” şeklinde ifade edilmiş ve sorunun cevaplanması için meta analiz yöntemi kullanılmıştır. Hangi araştırmaların çalışmaya dahil edileceğine dair kriterler belirlenmiştir. Bu kriterlere dayalı olarak “Web of Science” veri tabanı taranarak 29 deneysel araştırma çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırma sonucunda farklı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin kullanımının bilimsel süreç becerileri açısından olumlu yönde etkilediği, bu etkililik düzeyinin öğretim kademesine ve öğretim stratejisine göre anlamlı bir farklıl ık göstermezken yayınlanan ülkeye göre anlamlı bir farklılık oluşturduğu sonucuna varılmıştır.
This study gathers the findings of several independent academic researches assessing the effectiveness of the use of various teaching strategies, methods and techniques on science process skills, and assesses the statistical significance of various variables. The main research question posed in the study is “What are the effects of teaching strategies, methods and techniques on science process skills?” for which an answer was sought through the application of a meta-analysis approach. The studies included in this meta-analysis were selected based on pre-defined criteria, with 29 experimental research included in the study identified through a review of the “Web of Science” database. It was concluded that the use of varying teaching strategies, methods and techniques can have positive effects on science process skills, although the level of effectiveness was not statistically significant in terms of the educational level and teaching strategy, while the country in which the study w as published was statistically significant.