İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.1-16, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıkları ile
problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmada nicel
araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2014-2015
öğretim yılının güz döneminde Doğu Anadolu Bölgesinin Kars ilindeki, amaçsal
örnekleme çeşitlerinden maksimum çeşitleme yöntemiyle belirlenmiş, üç devlet
ortaokulunda öğrenim gören öğrenciler (n = 145) üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada alanyazında yer alan matematiksel üstbiliş farkındalık envanteri ile
çocuklar için problem çözme envanteri kullanılmıştır. Araştırmada gözlenen
değişkenlerin yordanarak model oluşturulmasında AMOS 5.0 istatistik paket
programından faydalanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre problem çözme beceri
algısı ile matematiksel üstbiliş farkındalık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki (r =
.52) olduğu görülmekle birlikte, problem çözme beceri algısının matematiksel üstbiliş
farkındalığı doğrudan pozitif yönlü bir biçimde etkilediği (β = .28, p < 0.01) sonucuna
ulaşılmıştır. Bu bağlamda, regresyon eşitliğine dâhil edilen tüm üç değişkenin problem
çözme beceri algısının matematiksel üstbilişsel farkındalığın %28’ini açıkladığı
anlaşılmıştır.
The purpose of this study is to investigate the relationship between mathematical
metacognition awareness and skill perceptions of problem solving of students. The
relational model of quantitative research model was used in this study. The study
carried out on secondary school students (n = 145) determined by the maximum
variation method of the kind of purposeful sampling studying on three state
secondary schools in the fall semester of 2014-2015 academic terms in the province of
Kars city of the Eastern Anatolia Region of Turkey. Problem solving inventory for
research in children and mathematical metacognition awareness inventory located in
the literature are used in the study. AMOS 5.0 statistical software package is utilized
in the study while the observed variables are being predicted in the process of model
creation. According to the results of the study, there is a significant positive
relationship between mathematical metacognition awareness and skill perception of
problem solving (r = .52). However, skill perception of problem solving directly affects
mathematical metacognition awareness in a positive manner (β = .28, p < 0.01). In
this context, about %28 of the differentiation in mathematical metacognition
awareness of students originate from skill perception of problem solving for all three
variables are included in the regression equations.