Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.5, no.4, pp.55-71, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this research is to determine the current models for geometric series
produced by the middle school teacher candidates and classify these models. A case
study of the qualitative research method was adopted in this research. This research
was conducted with final year pre-service mathematics teachers studying
elementary mathematics (n=41). This research applied at a state university in the
large-scaled city of Eastern Anatolia Region of Turkey was carried out in the fall
semester of 2013-2014 academic years. Data collection tool of the research is the
paradox named “Tortoise Paradox” in the literature posed by the Greek
Mathematician Zeno. The answers obtained from the detailed modeling examples
of teacher candidates were examined with the descriptive analysis. According to the
results of the research, it is seemed that teacher candidates have difficulty in drawing
appropriate mathematical model for tortoise paradox. Also, it has been found that
these difficulties have increased even more. Teacher candidates showed inadequate
approach on the steps named “interpretation the results in a real situation” and
“solution verification” among the modeling steps. Also, teacher candidates have
used the most algebraic and visual models in the modeling process. But, it has been
determined that very few of the mathematical models produced by teacher
candidates are compatible with the logic of the problem.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının modelleme
süreçlerini ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden özel durum
çalışmasının benimsendiği bu araştırma, ilköğretim matematik öğretmenliği
bölümü son sınıfında öğrenim gören öğretmen adaylarıyla yürütülmüştür (n=41).
Araştırma Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir ildeki devlet üniversitesinde
2013-2014 öğretim yılının güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri
öğretmen adaylarının, modelleme problemi olarak tasarlanan yunan matematikçi
Zenon’un ortaya attığı “Kaplumbağa Paradoksu” isimli paradoksa yönelik
yaptıkları çözümlerden elde edilmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen veriler
betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen
adaylarının modelleme sürecinin basamaklarındaki yeterlikleri yerine getirmede
güçlük yaşadıkları ve bu güçlüklerin ilerleyen basamaklarda daha da arttığı tespit
edilmiştir. Özellikle öğretmen adaylarının modelleme basamaklarından sonucu
yorumlama ve doğrulama basamaklarında yetersiz kaldıkları ortaya çıkmıştır.
Ayrıca öğretmen adaylarının ürettikleri matematiksel modellerin en çok cebirsel ve
şekilsel özellikte oldukları fakat öğretmen adayları tarafından üretilen matematiksel
modellerin çok azının problemin mantığı ile uyumlu olduğu ortaya çıkmıştır.