Teacher’s in-class applications are significant for the effectiveness of curriculum. These applications are to be conducive to the existing philosophy and design of curriculum. The purpose of this study is to explore in-class applications of teachers working in four different countries and to discuss their appropriateness in accordance with their CD (Curriculum design) and philosophy preferences. The sample consists of 70 teachers coming together due to a European Union Project. This mixed method study’s participants are the teachers teaching at public schools in Italy, Bulgaria, Romania, and Turkey. The findings revealed that there are significant differences in the participants’ program design and philosophy and in-class applications. There are some differences by countries in terms of teachers’ practices in the dimensions of the core element in the curriculum, learning-teaching process and measurement and evaluation approaches.
Öğretim programlarının işe yararlılığı için öğretmenin sınıf içi uygulamaları önemlidir. Bu uygulamalarınmevcut öğretim programlarının felsefesine ve tasarım şekline uygun olması istenen bir durumdur. Çalışmanınamacı 4 farklı ülkede görev yapan öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarını inceleyerek öğretmenlerin programtasarımı ve felsefi tercihleri ile uygunluğunu karşılaştırmalı olarak tartışmaktır. Çalışma grubu Avrupa Birliğiprojesi kapsamında bir araya gelen 70 öğretmendir. Karma araştırma metodu ile yürütülen projenin öğretmenleriİtalya, Bulgaristan, Romanya ve Türkiye’deki devlet okullarında görev yapmaktadır. Sonuç olarak öğretmenlerinprogram tasarımı ve felsefi tercih algıları ile sınıf içi uygulamaları arasında önemli farklılıklar bulunmaktadır.Programda öncelikli tutulan temel öge, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme değerlendirme yaklaşımları boyutundada öğretmen uygulamalarında ülkelere göre farklılıklar bulunmaktadır.