Hatay İlinin Portakal Üretimi ve Dış Ticarette İşletmelerin Pazarlama Stratejileri


Creative Commons License

SARIOĞLU T., FİDAN H.

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.281-293, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, Hatay ilinde portakal ihracatı yapanişletmelerin uluslararası pazarlarda uyguladıkları stratejilerinbelirlenmesi ve ihracatta yaşanılan sorunların değerlendirilmesineyöneliktir. Çalışmada, kullanılan anketler yüz yüze görüşme yoluylaişletmelere uygulanmış olup, 41 işletme yetkilileri ile görüşülmüş veelde edilen veriler, 2014-2015 dönemini kapsamaktadır. Anketsonuçlarına göre; işletmeler farklılaştırılmış pazarlama stratejisinibenimsemiş oldukları, dış pazarlardaki fiyatlandırmanın piyasafiyatlarına göre yapıldığı, dış pazarlarda ürün kalitesi rekabetedilebilirliği artırdığı belirlenmiştir. Portakal ihraç eden işletmelerinyöneldiği en önemli pazarlar Rusya ve Ortadoğu ülkeleridir. Ayrıca buişletmeler yeni pazarlara yönelmek yerine mevcut pazarlarınıkorumak istemektedirler. Fakat mevcut pazarlarını korumak adınatutundurma faaliyetlerine ve Ar-Ge çalışmalarına da yeterince önemvermemektedirler. Ayrıca işletmelerin, taşıma, ambalajlama,depolama gibi problemlerden dolayı %10-15 oranında ürün kaybıyaşadıkları anlaşılmaktadır. Bu nedenle, bu ürünleri imha etmekteya da daha az seçici ülkelere göndermeyi tercih etmektedirler.İşletmelerin denizyolu taşımacılığında ciddi sıkıntılar yaşadıkları vedevlet kuruluşlarınca ihracatın desteklenmesi konusunda bir beklentiiçinde oldukları saptanmıştır.
The aims of this study were to determine marketing strategies of orange exporters in Hatay city, and evaluating the problems about orange exportation. The primary data of the study were collected by face to face interview method from 41 orange exporters during 2014 – 2015. The research results indicated that companies were mostly adopted to differentiated marketing strategies, they were determining their product prices according to the market prices, and product quality increases the competitiveness. It was also found out that, main markets of the companies were commonly Russia and Middle East countries, and they were intended to protect their existing markets instead of finding new markets. However, it was also found that promotional and R&D activities were insufficient in order to protect their existing markets. Additionally, there was yield lost around 10- 15% due to the problems derive from transportation, packaging and storing and etc. In that case, either they were disposing their products or selling to the countries which were not selective. Lastly, it was determined that companies were facing to difficulties in shipment by seaway, and they had an expectation about better subsidies for exportation by government organizations.