ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNDEN HESAPLAMA YAPARKEN KULLANDIKLARI STRATEJİLER


Creative Commons License

Duran M., Doruk M., Kaplan A.

ELEMENTARY EDUCATION ONLINE, cilt.15, sa.3, ss.742-760, 2016 (Scopus) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2016
  • Doi Numarası: 10.17051/io.2016.00048
  • Dergi Adı: ELEMENTARY EDUCATION ONLINE
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.742-760
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırmanın amacı ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin toplama-çıkarma işlemi yaparken kullandıkları ve tercih ettikleri ideal zihinden hesaplama stratejilerini belirlemektir. Nitel araştırma modellerinden özel durum çalışmasına göre desenlenen bu araştırma, 2014-2015 öğretim yılının güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 16’sı erkek 17’si kız olmak üzere toplam 33 beşinci sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilmiş etkinlik temelli yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler mevcut zihinden toplama ve çıkarma yapma stratejilerine göre betimsel olarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre toplama işleminde öğrencilerin en fazla “onluklara ve birliklere ayırarak ekleme” stratejisini, en az ise “sayıları onu referans alarak parçalama” stratejisini kullandıkları belirlenmiştir. Çıkarma işleminde ise öğrencilerin en fazla “onar onar eksiltme” stratejisini, en az ise “onlukları ve birlikleri ayırarak çıkarma” stratejisini kullandıkları tespit edilmiştir. Buna rağmen çoğu öğrencinin zihinden toplama ve çıkarma işlemlerine yönelik herhangi bir stratejiyi doğru şekilde kullanmadığı ya da bu sorulara cevap vermediği belirlenmiştir. Öğrencilerin tercih edilen zihinden hesaplamaları değerlendirmeleri incelendiğinde, büyük oranda kullandıkları stratejiler yönünde tercihte bulundukları tespit edilmiştir.

The purpose of this research is to determine mental computation strategies used to make additionsubtraction by fifth grade students. Also, the students’ choices for the ideal mental computation strategies are examined in this research. The research designed according to case study of qualitative research models was carried out in the fall semester of 2014-2015 academic terms. The research was conducted with 33 fifth grade students, including 16 boys and 17 girls, studying in a state middle school. The research data were collected with a task based semi-structured interview protocol developed by researchers. Qualitative data obtained from the interview protocol were examined by descriptive analysis according to existing mental computation strategies of addition-subtraction. According to the results of the research students used at most “Adding by dividing into decimal and unity” and at least “Dividing based ten” in addition. Also, students used at most “Subtracting ten by ten” and at least “Subtracting by dividing into decimal and unity” in subtraction. Nevertheless, most students did not use any strategy for addition-subtraction and answer the questions correctly. When the students’ assessments for the favoured mental computation strategies examined, the students preferred the strategies that they use substantially.