Eğitimde Kuram ve Uygulama, cilt.13, sa.1, ss.55-87, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı argümantasyon tabanlı olasılık öğretiminin (ATOÖ) ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin
matematik başarıları ile matematik kaygılarına etkisini belirlemek ve öğrencilerin ATOÖ’ye yönelik
görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın katılımcıları, 2014-2015 öğretim yılının bahar döneminde
Karadeniz Bölgesi’nin orta ölçekli bir ilinin bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 8.sınıf öğrencileridir
(n=51). Araştırmada bir deney (n=26), bir kontrol (n=25) olmak üzere iki grup yer almıştır. Araştırmada
öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere
argümantasyona dayalı öğretim 10 ders saati boyunca uygulanırken kontrol grubundaki öğrencilerle mevcut
öğretim yöntemine dayalı ders işlenmiştir. Araştırmanın nicel veri toplama araçları, Bindak (2005) tarafından ilköğretim öğrencilerine yönelik geliştirilen matematik kaygı ölçeği ve Sümersan Seyhanlı (2007) tarafından
ortaokul öğrencilerinin olasılık konusundaki başarılarını belirlemek için geliştirilen matematik başarı testidir.
Araştırmanın nitel veri toplama aracı ise araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme
formudur. Nicel verilerin çözümlenmesinde betimsel ve kestirimsel analiz yöntemlerinden yararlanılırken
nitel veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre matematik başarısı
bakımından ATOÖ’nün mevcut öğretim yöntemine göre daha başarılı olduğu görülmüştür. Matematik
kaygısı bakımından ise ATOÖ ile mevcut öğretim yöntemi arasında anlamlı bir farklılaşma tespit
edilememiştir. Deney grubundaki öğrencilerin uygulanan ATOÖ’ye yönelik görüşlerinin olumlu olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to determine the effects of argumentation-based probability teaching (ABPT) on
middle school 8th grade students’ mathematics achievements with mathematics anxieties and reveal the
views of the students to ABPT. The participants of the study are 8th grade students (n=51) studying on a
middle state school in the spring semester of 2014-2015 academic terms in one of Black Sea Region little
scaled city of Turkey. There are two groups randomly assigned that experiment (n=26) and control (n=25)
groups. A quasi-experimental design with pre test-post test control group was used in this study. Discussionbased teaching and the activities involving probability scenarios were employed over 10 hours to the
students in experimental group, despite that the course based on the current teaching methods was done with
the students in control group. The quantitative data collection tools of the study are the math anxiety scale
related to elementary school students developed by Bindak (2005) and the mathematics achievement test to
determine the successes of middle school students in probability topic developed by Sümersan Seyhanlı
(2007). The qualitative data collection tools of the study are semi-structural interview protocol and the
probability scenarios developed by the researchers. Descriptive and predictive analysis methods were used in
the analysis the quantitative data. The qualitative data were analyzed with content analysis technique.
According to the results of the study, ABPT is more successful than the current teaching method in terms of
mathematics achievement. But, ABPT is not more successful than the current teaching method in terms of
mathematics anxiety. On the other hand, the students have positive views on ABPT at the end of the
interviews with them.