-


Ural T.

Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.14, no.2, pp.417-432, 2005 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

High technology-based products and services require different marketing strategies because the consumer behavior for a technology-based product and service differs from a more conventional one. The study aims to explain the significant segments of consumers based on their beliefs related to advance technology. The research findings show that five consumer segments (optimistics, followers, distrustfulers, skeptics, and pessimists) are profiled with regard to their beliefs of optimistic, innovativeness, discomfort and insecurity. According to directions of findings, the important insight to formulate marketing strategies satisfmg consumers are suggested to marketing managers.
Tüketicilerin ileri teknolojiye dayalı ürün ve hizmetleri satın alma davranışı, geleneksel ürün ve hizmetlere olandan farklıdır. İleri teknolojiye dayalı ürün ve hizmetler farklı pazarlama stratejileri gerektirir. Çalışma, ileri teknolojiye ilişkin inançlar temelinde tüketicileri anlamlı bölümlere ayırmayı hedeflemektedir. Araştırma sonuçları iyimserlik, yenilikçilik, rahatsızlık ve güvensizlik inançları ile ilgili beş ayrı tüketici bölümü (İyimserler, Takipçiler, Güvenensiz olmayanlar, Şüpheciler ve Kötümserler) olduğunu göstermektedir. Bulgular ışığında, pazarlama yöneticilerine, müşteri tatmini sağlayacak pazarlama stratejilerinin oluşturulmasına yardımcı olacak önemli içerikler önerilmektedir.