Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, cilt.9, sa.4, ss.532-554, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile problem
çözme beceri algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları
Bekdemir ve Duran (2012) tarafından geliştirilen ölçekle belirlenmiştir. Öğrencilerin problem çözme beceri algıları
ise Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen envanterle belirlenmiştir. Ölçekler Kars ilinden bir ve
Erzurum ilinden iki olmak üzere üç devlet okulunun ortaokul 3. ve 4. sınıflarından seçilen 338 öğrenciye
uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısı ile problem çözme
beceri algısı arasında düşük düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki vardır. Problem çözme beceri algısı ile görsel
matematik okuryazarlığı özyeterlik algısının birbirini açıklama oranı yaklaşık %9’dur. Öğrencilerin görsel matematik
okuryazarlığı özyeterlik algıları cinsiyete göre kızlar lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir. Diğer yandan
öğrencilerin problem çözme beceri algıları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir.
The purpose of this research is to examine the relationship between self-efficacy perceptions of visual
mathematics literacy and perceptions of problem-solving skill of middle school students. Students’ self-efficacy
perceptions of visual mathematics literacy are determined with a scale developed by Bekdemir and Duran (2012);
and, an inventory, developed by Serin, Bulut Serin and Saygılı (2010), was administered to establish their perceptions
towards problem-solving skill. Scales were applied on 338 randomly selected middle school students studying on 3rd
and 4th grades of three state schools including one from Kars and two from Erzurum provinces. According to the
results of the research, there is a positive directional, low and significant correlation between self-efficacy perception
of visual mathematics literacy and perception of problem-solving skill. About % 9 of the differentiation in perception
of problem-solving skill of students originate from self-efficacy perception of visual mathematics literacy. Selfefficacy perceptions of visual mathematics literacy of students significantly differ on gender, in favor of girls.
Howewer students’ perceptions of problem-solving skill did not significantly differ on gender.