Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri Üzerine Hatay ve Osmaniye İllerinde Bir Araştırma


Creative Commons License

KILLI M., ISIK Y.

OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.10, sa.17, ss.1495-1521, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bilgi teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler, bilgi işleme süreçlerinin ve modellerinin önemli ölçüde değişmesine yol açmış ve bu durum muhasebe mesleğini etkilemiştir. İşletmelerde bilgi teknolojileri kullanımının giderek yaygınlaşması ile muhasebe faaliyetleri elektronik ortamda gerçekleştirilmeye başlamıştır.Özellikle, son yıllarda bulut bilgi işlem, genişletilebilir işletme raporlama dili (XBRL) ve iş analizlerinin ortaya çıkması, şirketlerin finansal raporlama ve karar verme biçimini değiştirmiştir. Bu gelişmeler sonucu, muhasebe eğitiminde bilgi teknolojileri kullanımının önemi artmıştır. Muhasebe eğitimi alan mezunların teorik muhasebe bilgisi yanında sürekli gelişen bilgi teknolojilerinin kullanımı ve yönetimi konularında becerilere sahip olmaları beklenirken, üniversitelerin muhasebe eğitimine daha çok teorik bir perspektiften yaklaştıkları görülmektedir. Bu çalışmada, muhasebe eğitimi alan öğrencilerin bilgi teknolojilerinin muhasebe eğitiminde kullanımına yönelik görüşlerni belirlemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Mustafa Kemal Üniversitesi ile Osmaniye Korkut Ata Üniversitesinde lisans ve önlisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilere anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bilgi teknolojilerinin muhasebe eğitiminde kullanılmasına yönelik görüşlerinin genel itibariyle olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin muhasebe eğitiminde bilgi teknolojilerinin kullanımına yönelik görüşlerinde cinsiyet, yaş ve üniversite değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür.
Rapid developments in information technologies have led to significantly change in the processes and models of information processing and this situation has effected the accounting profession. With the increasing use of information technology in the business, accounting activities have started to be realized in electronic environment. In particular, in recent years, cloud computing, extensible business reporting language (XBRL) and the emergence of business analysis have changed the financial reporting and decision-making structure of companies. As a result of these developments, the importance of the use of information technology in accounting education has increased. While accounting graduates are expected to have skills in the use and management of continuously developing information technologies as well as theoretical accounting knowledge, it is seen that universities approach accounting education from a more theoretical perspective. In this study, it is aimed to measure the opinions of the students who receive accounting education on the use of information technology in accounting education. In this context, a questionnaire was applied to the undergraduate and the associate degree students receiving accounting education at Mustafa Kemal University and Osmaniye Korkut Ata University. As a result of the research, it is determined that the students' opinions about using information technologies in accounting education are generally positive. There were significant differences in the views of the students regarding the use of information technologies in accounting education in terms of gender, age and university variables.