International Journal of Nursing Knowledge, cilt.26, sa.3, ss.107-112, 2015 (SCI-Expanded)
Purpose: This study was conducted to evaluate the ability of nursing students in a Turkish school of health science to recognize signs of violence against women. Methods: This was a descriptive study. Data were collected via a personal information questionnaire and the Scale for Recognizing the Signs of Violence against Women by Nurses and Midwives. Two hundred fifty-nine students were included. Results: The students' total mean score on the Scale for Recognizing the Signs of Violence against Women by Nurses and Midwives was 17.79 ± 3.54. Conclusion: In general, nursing students are unable to recognize signs of violence against women. Implications for Nursing Practice: The development and integration of courses on violence against women into the nursing curriculum are recommended. It is also recommended that the courses are offered every year of nursing education. Amaç: Araştirma sağlik yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerin kadina yönelik şiddetin belirtilerini tanima durumlarini belirlemek amaciyla yapildi. Yöntem: Araştirma tanimlayici tipte yapilmiştir. Veriler, kişisel bilgi formu ve "Hemşire ve Ebelerin Kadina Yönelik Şiddet Belirtilerini Tanimalarina I˙lişkin Ölçek" uygulanarak toplanmiştir. Araştirma 259 öğrenci ile yapilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin genel olarak kadina yönelik şiddet belirtilerini tanimalarina ilişkin ölçek toplam puan ortalamalari 17.79 ± 3.54, olarak belirlenmiştir. Sonuçlar: Öğrencilerin genel olarak şiddet belirtilerini tanima düzeyleri yetersiz bulunmuştur. Hemşirelik Uygulamalari I˙çin Öneriler: Kadina yönelik şiddet belirtilerini tanimaya yönelik faktörler dikkate alinarak eğitim programlarinin oluşturulmasi ve bu programlarin tüm eğitim yillarina yayilacak şekilde müfredatin bir parçasi haline getirilmesi önerilmektedir.