Öğretmenlerin Öğretim Programlarındaki Değişime Uyumları ile Program Özerklikleri Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analiziyle İncelenmesi


KARAKUYU A.

Anadolu Journal of Educational Sciences International , cilt.15, sa.3, ss.1045-1064, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu çalışmada günümüzün önüne geçilemez olgularından olan değişimin öğretim programları bağlamında ele alınarak öğretmenlerin programlardaki değişime uyumlarının program özerklikleri ile ilişkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma ilişkisel tarama yöntemiyle yürütülmüştür. Çalışma grubu, her branş ve kademeden uygun örnekleme tekniği ile belirlenen 276 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler öğretim programlarındaki değişime uyum ve program özerkliği ölçekleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ortalama, pearson korelasyon, regresyon ve kanonik korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin hem öğretim programlarındaki değişime uyum düzeyleri hem de program özerklikleri yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretim programlarındaki değişime uyum ile program özerklikleri arasında orta düzeyli ve pozitif yönlü bir ilişki vardır. Ayrıca öğretmenlerin öğretim programlarındaki değişime uyumları ile program özerklikleri arasında pozitif yönde bir kanonik ilişki bulunmuştur (r= 0.67).
In this study, it was aimed to examine the relationship between teachers' adaptation to change in curricula and their curriculum autonomy by considering change, which is one of the inevitable phenomena of today, in the context of curricula. For this purpose, the study was conducted with relational survey method. The study group consisted of 276 teachers from each branch and level determined by appropriate sampling technique. The data were collected with adaptation to curriculum change and curriculum autonomy scales. Mean, Pearson correlation, regression and canonical correlation analyses were used to analyse the data. According to the findings of the study, both adaptation to change in curricula and curriculum autonomy levels of teachers were found to be high. There is a moderate and positive relationship between adaptation to change in curricula and curriculum autonomy. In addition, a positive canonical relationship was found between teachers' adaptation to change in curricula and their curriculum autonomy (r= 0.67).