Tarımsal yükseköğretimin mevcut durumu ve geleceği


Candir E.

Mustafa Kemal Üniversitesi tarım bilimleri dergisi (online), cilt.24, sa.1, ss.62-76, 2019 (TRDizin) identifier

Özet

Amaç: Bu derlemede, ülkemizdeki tarımsalyükseköğretimin mevcut durumunu tartışmak ve tarımfakültelerinin (Ziraat Fakültesi, Ziraat ve Doğa Bilimlerifakültesi ve Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi)lisans programlarındaki tarımsal eğitim-öğretimigeliştirmek için öneriler sunulması amaçlanmıştır.Yöntem ve Bulgular: Değerlendirme için 2019 yılıYükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi ve 2015-2018yıllarına ait Yükseköğretim Program Atlası’ndaki verilerkullanılmıştır. 2015-2018 yılları arasında tarımsal lisansprogramlarının ortalama kontenjanı 35 öğrenci, dolulukoranı %89, taban puan 228 bin ve TBS 284 binincidir.Genel Yorum: Türkiye’de tarım fakültelerinde 21 farklıtoplam 196 tarımsal lisans programı açık olup 2015-2018yılları arasında genel olarak kontenjan ve dolulukoranları azaltılırken, öğrenciler bu programlara dahayüksek puanlarla, fakat daha geri sıralardayerleştirilmişlerdir.Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Nitelikli Ziraat Mühendisiyetiştirmek ve tarımsal AR-GE çalışmalarını artırmak içintarım fakültelerinin yapılandırılması, tarımsal lisansprogramlarının açılması, geliştirilmesi ve desteklenmesigerekmektedir.
Aims: The purpose of this review is to discuss the current status of higher agricultural education in our country, and to offer suggestions to improve agricultural teaching and education of the undergraduate programs in the agricultural faculties (Faculty of Agriculture, Faculty of Agriculture and Natural Sciences and Faculty of Agricultural Sciences and Technologies). Methods and Results: For evaluation, the data includes Higher Education Information Management System for 2019 and Higher Education Program Atlas for 2015-2018. Between the years 2015 and 2018, average quota, percent filled quota, minimum score and ranking were 35 students, 89%, 228 thousand and 284 thousandth, respectively, in the undergraduate programs of agricultural faculties. Conclusions: In Turkey, there are 21 different and total of 196 undergraduate programs in agricultural faculties. While the average quota and percent filled quota were generally reduced between the years 2015- 2018, students were placed on these programs with higher scores, but they were placed in the lower ranks. Significance and Impact of the Study: In order to train qualified Agricultural Engineers and to increase agricultural R & D activities, agricultural faculties should be structured, agricultural undergraduate programs should be opened, developed and supported.