VII. INTERNATIONAL MEDITERRANEAN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Hatay, Türkiye, 14 - 15 Haziran 2025, cilt.1, sa.1, ss.1627-1628, (Özet Bildiri)
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerine yönelik kendini kabul temelli psikoeğitim
programının öğrencilerin zorbalık mağduriyeti düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir.
Çalışma grubu kolay ulaşılan amaca yönelik örneklem yoluyla belirlenen Hatay İli Reyhanlı
İlçesi Yenişehir İlkokulunda farklı şubelere devam eden ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinden
oluşmaktadır. Çalışmada 3x3’lük split-plot faktöriyel (karışık) yarı deneysel desen tercih
edilmiştir. Bu desende ilk faktör, deney, kontrol ve plasebo grubunu, ikinci faktör ise tekrarlı
ölçümleri (ön test, son test ve izleme ölçümü) ifade etmektedir. Öncelikle 32 öğrenciye dahil
etme ölçütü olarak Zorbalık Mağduriyeti Ölçeği ve Çocuklar İçin Kendini Tanımlama Ölçeği
uygulanmış, dışlama ölçütü olarak ise sınıf öğretmeni görüşlerine başvurulmuştur. Deney,
kontrol ve plasebo grubuna ise öncelikle uygulanan ölçeklerin sonucuna göre Cluster Analizi
yapılarak karar verilmiştir. Daha sonra grupları eşitliğini belirlemek için Tek Yönlü Anova
Analizi yapılmıştır. Buna göre gönüllüğe ve ailelerinin yazılı iznine göre 8 öğrenci deney, 8
öğrenci kontrol ve 8 öğrenci ise plasebo grubuna eşit olarak dahil edilmiştir. Çalışma sürecinde
deney grubuna 8 oturumluk kendini kabul temelli psikoeğitim uygulanmakta olup, plasebo
grubuna konudan bağımsız geleneksel oyunlar oynatılırken kontrol grubuna ise hiçbir işlem
yapılmamaktadır. Elde edilen verilerin analizinde normal dağılım için Shapiro Wilks,
varyansların homojenliği için Levene Testi, grupların ön test, son test ve izleme testindeki
farklılıkları için Bağımlı Gruplar T Testi, Tekrarlı Ölçümler için İki Yönlü Anova ve muhtemel
oluşacak farkın kaynağına yönelik ise Tukey Testleri kullanılacaktır. Elde edilen veriler, daha
önceki yapılmış ilgili çalışmalara ve literatüre göre tartışılıp, yorumlanacaktır ve önerilerde
bulunulacaktır.