İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK KENDİNİ KABUL TEMELLİ PSİKOEĞİTİM PROGRAMININ ÖĞRENCİLERİN ZORBALIK MAĞDURİYETİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Demir S., Dişlioğlu M.

VII. INTERNATIONAL MEDITERRANEAN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Hatay, Türkiye, 14 - 15 Haziran 2025, cilt.1, sa.1, ss.1627-1628, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Hatay
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1627-1628
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerine yönelik kendini kabul temelli psikoeğitim

programının öğrencilerin zorbalık mağduriyeti düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir.

Çalışma grubu kolay ulaşılan amaca yönelik örneklem yoluyla belirlenen Hatay İli Reyhanlı

İlçesi Yenişehir İlkokulunda farklı şubelere devam eden ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinden

oluşmaktadır. Çalışmada 3x3’lük split-plot faktöriyel (karışık) yarı deneysel desen tercih

edilmiştir. Bu desende ilk faktör, deney, kontrol ve plasebo grubunu, ikinci faktör ise tekrarlı

ölçümleri (ön test, son test ve izleme ölçümü) ifade etmektedir. Öncelikle 32 öğrenciye dahil

etme ölçütü olarak Zorbalık Mağduriyeti Ölçeği ve Çocuklar İçin Kendini Tanımlama Ölçeği

uygulanmış, dışlama ölçütü olarak ise sınıf öğretmeni görüşlerine başvurulmuştur. Deney,

kontrol ve plasebo grubuna ise öncelikle uygulanan ölçeklerin sonucuna göre Cluster Analizi

yapılarak karar verilmiştir. Daha sonra grupları eşitliğini belirlemek için Tek Yönlü Anova

Analizi yapılmıştır. Buna göre gönüllüğe ve ailelerinin yazılı iznine göre 8 öğrenci deney, 8

öğrenci kontrol ve 8 öğrenci ise plasebo grubuna eşit olarak dahil edilmiştir. Çalışma sürecinde

deney grubuna 8 oturumluk kendini kabul temelli psikoeğitim uygulanmakta olup, plasebo

grubuna konudan bağımsız geleneksel oyunlar oynatılırken kontrol grubuna ise hiçbir işlem

yapılmamaktadır. Elde edilen verilerin analizinde normal dağılım için Shapiro Wilks,

varyansların homojenliği için Levene Testi, grupların ön test, son test ve izleme testindeki

farklılıkları için Bağımlı Gruplar T Testi, Tekrarlı Ölçümler için İki Yönlü Anova ve muhtemel

oluşacak farkın kaynağına yönelik ise Tukey Testleri kullanılacaktır. Elde edilen veriler, daha

önceki yapılmış ilgili çalışmalara ve literatüre göre tartışılıp, yorumlanacaktır ve önerilerde

bulunulacaktır.