GESAMTKUNSTWERK KAVRAMI ve SARKİS ÜZERİNE BİR İNCELEME


KARAÇALI ANNEPÇİOĞLU H.

Sanat Yazıları, cilt.0, sa.41, ss.365-373, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 41
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Sanat Yazıları
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.365-373
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sarkis yapıtlarını, belleğindeki sembolik kodların temsili üzerinden birçok göstergeselve anlamsal katmanı bir araya getirerek oluşturmaktadır. Çalışmalarında mekân, zaman vebellek gibi temalara yer vermektedir. Sanatçı çoğunlukla bu temaları bellek mekânlarınadönüştürdüğü enstalasyonlarla sergilemeyi tercih etmektedir. Genellikle kendi çalışmalarıylave başka sanatçıların işleriyle ilişkilendirdiği üretimleri, bu makalede bir bütün olarak elealınmakta ve Gesamtkunstwerk’in bütüncül özelliğinden faydalanılarak incelenmektedir.Sarkis’in çalışmalarına bütün olarak bakıldığında sembolik göstergelerle dolu bir özne-nesneve birey-toplum ilişkisi görülmektedir. Bu göstergeler sanatçının geçmiş çalışmalarıyla sürekliolarak sanatçı tarafından ilişkilendirildiğinden temsil ilişkisini aşan bir eyleme dönüşmektedir.Gesamtkunstwerk kavramı böylece çok yönlü kişiliğiyle disiplinlerarası çalışmalar üretenSarkis’in çalışmalarında bir sanat toplamı olarak karşımıza çıkmaktadır. Sanatçı belleğine aitsıradan nesnelere verdiği değerli yaklaşımla üretimlerini bir sanat formuna dönüştürmektedir.Gesamtkunstwerk’in en önemli özelliklerinden olan her sanat türünün bir aracı olarakkullanılma düşüncesi, onun çalışmalarında fazlasıyla görülmektedir. Böylece sanatın bütün türlerinikapsayan Gesamtkunstwerk, sanatsal bir kavram olarak yerini bulmaktadır.
Sarkis creates his work bringing many semiotic and semantic layers together via the representation of symbolic codes in his memory. He gives place to themes such as space, time and memory in his work. The artist usually prefers to exhibit these themes with installations he turns into memory spaces. His productions which he usually associates with his and other artists’ work are discussed in this paper as a whole and examined with the help of Gesamtkuntswerk’s holistic feature. If one takes Sarkis’ work as a whole, there is a relationship of subject-object and individual-society full of symbolic signs. Since these signs are constantly associated with artist’ past work by the artist himself, this goes beyond the relationship of representation and turns into an act. Hence, the concept of Gesamtkunstwerk comes across a sum of art in the work of Sarkis who produces interdisciplinary pieces with his sophisticated personality. The artist transforms ordinary objects of his memory into another form of art by attaching value to them. The idea that all kinds of art are used as a tool, which is one of the most important characteristics of Gesamtkunstwerk, is observed in his work above and beyond. By this means, Gesamtkunstwerk that covers all types of art finds a place for itself as an artistic.