Hatay ili sığır yetiştiriciliği işletmelerinde pazarlama yapısı, sorunlar ve çözüm önerileri: Payas ilçesi örneği


Creative Commons License

TAPKI N., DAGISTAN E., ERTÜRKÜNER N., ERTÜRKÜNER A. A.

Mustafa Kemal Üniversitesi tarım bilimleri dergisi (online), cilt.25, sa.3, ss.413-421, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu çalışmada, Hatay ili Payas ilçesinde sığıryetiştiriciliği yapan ve Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliğineüye olmayan işletmelerde ürün pazarlama yapılarının ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırmada,işletmecilerin pazarlama sorunları belirlenmiş ve çözümönerileri sunulmuştur.Yöntem ve Bulgular: Araştırmanın ana materyalini ilçedefaaliyet gösteren 63 adet işletmeci ile yüz yüze yapılananket çalışması sonucunda elde edilen birincil verileroluşturmuştur. Örnek büyüklüğü basit tesadüfiörnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir.Genel Yorum: İşletmecilerin %61.9’unun yaşı, 25-50 yaşarasındadır. İşletmeciler ortalama 16.7 yıldır sığıryetiştiriciliği yapmaktadır. İşletmelerde ailedeki fertsayısı ortalama 4.4 kişidir. İşletmecilerin %3.2’siüniversite mezunudur. İşletmelerde yıllık pazarlanan çiğsüt geliri ortalama 623.250 TL’dir. İşletmelerde aylıküretilen sütün %77.0’si çiğ olarak pazarlanırken, %8.9’utereyağı ve peynire işlenerek pazarlanmaktadır. Sütsatışları doğrudan tüketiciye (%73.0), toplayıcılara vemandıralara (%27.0) yapılmaktadır. İşletmecilerin%74.6’sı süt fiyatlarını düşük olduğunu ifade etmiştir.İşletmeler süt ve süt ürünlerinin yanı sıra canlı hayvansatışı da yapmaktadır. İşletmecilerin %90.2’si kasaplarasatış yaparken, %9.8’i tüccarlara satış yapmaktadır.İşletmeciler pazarlama kooperatiflerinin ve birliklerininkendilerine özellikle fiyat oluşumunda (%58.7),pazarlama konusunda alternatif pazarlar ve pazarlamakanalları bulma (%34.9), işletmecileri bilgilendirme vebilinçlendirme açısından faydalı olacağını belirtmişlerdir(%6.3).Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Bu çalışma ile ilçedepazarlama kooperatifinin bulunmadığı, kurulacak birkooperatifin ürün pazarlanmasında yeni bir alternatifolacağı, ürün fiyatlarının düzenli ve dengeli olarakartacağı, üretici bilinç düzeyinin artacağı, pazarbilgilerine daha kolay erişilebileceği belirlenmiştir.İşletmelerde hayvansal ürünlerin pazarlanmasındayaşanan en önemli sorunlar; desteklemelerin yeterliolmayışı, nakit yetersizliği, müşteri sayısının azlığı vepazar bilgilerine erişim konusunda yetersizliktir. Çalışmaile İşletmelere sorunların çözümü için önerilersunulmuştur.
Aims: In this study, the products marketing structures, the marketing problems, solutions and proposals of the enterprises, which were not members of the Hatay Cattle Breeders Association were identified. Methods and Results: The main material of the research was the primary data obtained as a result of the survey conducted with 63 cattle breeding enterprises in the district. Sample size was determined by Simple random sampling method. Conclusions: 61.9% of enterprises were between 25 and 50 ages. The average experience duration of enterprises was 16.7 years. The average family size in enterprises was 4.4 persons. 3.2% of cattle breeders were graduated from university. The average total amount of annual raw milk sales in the enterprises was 623.250 TL. While 77.0% of the enterprises marketed as raw milk monthly, 8.9% of the enterprises processed raw milk and marketed milk products such as butter and cheese. While the 73.0% of enterprises marketed raw milk to consumers directly, 27.0% of enterprises marketed to raw milk collectors and dairy farm. 74.6% of the breeders stated that the milk sales price was low. Enterprises marketed raw milk and milk products as well as livestock animals. While 90.2% of the breeders marketed their livestock animals to butchers, 9.8% marketed to traders. The breeders stated that the marketing cooperatives and associations would be beneficial for them especially in the formation of prices (58.7%), besides, they stated that it would be beneficial in terms of finding alternative markets and marketing channels (34.9%) and informing and raising awareness of the breeders (6.3%). Significance and Impact of the Study: In this study, it was determined that there was no marketing cooperative in the district, a cooperative to be established would be a new alternative in product marketing, product prices would increase regularly and balanced, the level of producer awareness would increase, and market information could be accessed more easily. The most important problems experienced in the marketing of animal products in enterprises; insufficient support, insufficient cash, fewer customers and inability to access market information. The solutions were suggested to the enterprises for the encountered problems.