Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, cilt.3, sa.3, ss.27-40, 2013 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik
algılarının, görsel matematik başarılarının anlamlı bir yordayıcısı olup olmadığını belirlemektir. Çalışmada
nicel ve nitel verileri bir arada kullanma imkânı veren karma yöntemin açıklayıcı deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel kısmı, 2010-2011 öğretim yılı ikinci döneminde Doğu Anadolu Bölgesinin bir ilindeki
rastgele seçilmiş on iki ilköğretim okulunun yedinci sınıflarında öğrenim gören 467 öğrenci üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nitel kısmı ise aynı öğretim yılı ve döneminde amaçlı örnekleme
yöntemiyle seçilmiş aynı ilin bir ilköğretim okulunun yedinci sınıflarında öğrenim gören 60 öğrenci
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik
algısı ile görsel matematik başarısı arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki vardır. Ayrıca
görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısı, görsel matematik başarısının anlamlı bir yordayıcısıdır.
Bu istatistiksel sonuçlar, görüşme protokolüne cevap veren öğrencilerin çoğunun belirttiği gibi “görsel
matematik okuryazarı olmanın görsel matematik başarısını arttıracağı” görüşüyle örtüşmüştür.
The aim of this study is to determine the relationship between visual math literacy self-efficacy
perceptions and visual mathematics accomplishments of primary school 7th grade students. The
explanatory design of mixed method, that allows use of qualitative and quantitative data together, was
employed in the study. The quantitative part of the study carried out on 467 randomly selected students
studying on 7th grade of 12 primary schools in the second semester of 2010-2011 academic terms in a
city of the Eastern Anatolia region of Turkey. The qualitative part of the study was conducted on 60
students that were chosen with purposeful sampling methodology from a primary school in the same
city in the same semester and 7th grade students. According to the results of the study; there is a
positive directional, medium and significant correlation between visual math literacy self-efficacy
perception and visual mathematics accomplishment. Furthermore, the visual math literacy self efficacy
perception is meaningfully a predictor for the visual mathematics accomplishment. As it was expressed
by the most of the students who responded interview protocol, these statistical results mesh with the
review like “being visual math literate increase accomplishment in visual math”.