Sağlık ve Toplum, cilt.3, sa.34, ss.134-146, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma Türkiye’nin deprem açısından birinci derece riskli bölgelerinden birinde yer alan bir üniversitede öğrenim gören öğrencilerin afet risk algıları ile sürdürülebilir deprem farkındalıklarının belirlenmesi ve bu kavramları etkileyen faktörlerin tanımlanması amacıyla yapılmıştır. Bu tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde araştırmanın örneklemini 1310 öğrenci oluşturmuştur. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Afet Risk Algısı Ölçeği” ve “Sürdürülebilir Deprem Farkındalık Ölçeği” kullanılarak çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Öğrenciler Afet Risk Algısı Ölçeği’nden 53,34±14,62 puan, Sürdürülebilir Deprem Farkındalık Ölçeği’nden 65,44±14,55 puan almışlardır. Öğrencilerin afet risk algıları ile cinsiyet, aile tipi, okunulan program ve kampüs afet planını bilme durumları arasında ilişki saptanmıştır (p<0,05). Öğrencilerin deprem farkındalıkları ile afet eğitimi alma durumları arasında ilişki bulunmuştur (p<0,001). Ayrıca öğrencilerin afet risk algılarının ve deprem farkındalıklarının orta düzeyden düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: afet risk algısı, afet yönetimi, deprem farkındalığı, doğa kaynaklı afetler, üniversite öğrencileri