Ayalgu Türk Müziği Araştırmaları Dergisi, cilt.1, sa.2, ss.1-10, 2025 (Hakemli Dergi)
Müzik, toplumun bir yansıması olarak yeniden şekillenebilmektedir. Dolayısıyla toplumun etnik, inanç ve kültürel yöneliminin getirdiği dinamikleri müzikten bağımsız düşünmek mümkün değildir. Ancak çokkültürlü toplumlarda söz konusu dinamikler birden fazla olabilmektedir. Nitekim Hatay, çokkültürlü toplumlardan biri olup, birden fazla müzik dinamiklerine sahiptir.
Çokkültürlülük, birden fazla farklı kimliğin aynı toplum içerisinde bulunması anlamına gelmekte olup, kültürler arası etkileşimi gerekli kılmaktadır. Söz konusu çokkültürlü toplum yapısını oluşturan ötekilerin yönetim şekli ve siyasi politikalara dahil edilmesi ise çokkültürcülükle ilişkilidir. Hatay Medeniyetler Korosu da çokkültürlü bir toplum yapısının somut örneği olup, aynı zamanda devlet tekelinde kurulduğu için çokkültürcü bir perspektifi de temsil etmektedir. Bu çalışmada amaç, Medeniyetler Korosu’nu çokkültürlülük perspektifine göre incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yönteminin betimsel tarama modeli, görüşme ve netnografya yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Medeniyetler Korosu oluşturmakta olup ayrıca bir örneklem seçilmeyerek genel evren üzerinde çalışılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Medeniyetler Korosu’nun ilk adının Gökkuşağı olarak belirlendiği, koronun kurulma aşamasında birçok amaç sıralansa da aslında koronun, Hatay’ın çokkültürlü toplumuna dikkat çekmek ve devletin çokkültürcü bir perspektife sahip olduğunu göstermek amacıyla araçsallaştırıldığı, böylece azınlıkların devletin "simgesel sermayesi” haline geldiği tespit edilmiştir.