This study seeks to determine the effect of a grammar teaching based on
the VARK Learning Model on the academic achievement, attitude towards
grammar and retention levels of 6th grade secondary school students. It draws
on the matching pre-test and post-test control group design, which is a quasiexperimental design. The study group includes 57 6th grade students enrolled
in two different classes in a state school located in the city center of Hatay, Turkey. The classes are grouped as the experimental group (27 students) and
the control group (30 students) through unbiased assignment method. To teach
the grammar subjects, the activities based on the VARK Learning Model are
used in the experimental group and the tasks in the Turkish language textbooks
are used in the control group. The data from this 11-week process are collected
through the Turkish Grammar Achievement Test (TGAT) and Attitude Scale
towards Turkish Grammar (ASTG). Using the SPSS software, the data are then
analyzed through methods including frequency, arithmetic mean, standard
deviation, t-test, and ANOVA. This study concludes that there is a significant
difference for the experimental group who participated in the activities based
on the VARK Learning Model
Bu çalışmanın amacı; VARK Öğrenme Modeline dayalı dil bilgisi
öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, dil bilgisine
karşı tutumlarına ve kalıcı öğrenme düzeylerine etkisini belirlemektir.
Çalışmada ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Çalışma grubu Hatay il merkezinde bulunan bir devlet okulunun
iki farklı 6. sınıf şubesinde öğrenim gören 57 öğrenciden oluşmaktadır.
Şubeler; deney grubu (27) ve kontrol grubu (30) olmak üzere yansız atama
yöntemiyle belirlenmiştir. Dil bilgisi konuları; deney grubunda VARK
Öğrenme Modeline dayalı uygulamalarla işlenirken kontrol grubunda Türkçe
ders kitaplarında yer alan uygulamalarla işlenmiştir. Toplam 11 hafta süren
uygulamada veriler, Türkçe Dil Bilgisi Başarı Testi (TDBT) ve Türkçe Dil
Bilgisi Tutum Ölçeği (TDTÖ) kullanılarak toplanmıştır. SPSS programıyla
yapılan verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi
ve ANOVA gibi teknikler kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda VARK
Öğrenme Modeline dayalı uygulamaların gerçekleştirildiği deney grubu lehine
anlamlı bir farklılık bulunmuştur.