Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi


Creative Commons License

BENZER A. I., Yıldız B.

Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.28, sa.2, ss.881-890, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 28 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.24106/kefdergi.697819
  • Dergi Adı: Kastamonu Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.881-890
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, son sınıf meslek yüksekokulu öğrencilerinin uzamsal yeteneklerini program ve cinsiyetdeğişkenleri açısından incelemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Purdue Uzamsal Görselleştirme:Döndürme (ROT) Testi” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir devlet meslek yüksekokulunun farklıprogramlarında öğrenim görmekte olan 102 son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma, nicel araştırmadesenlerinden tarama deseni olarak planlanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyansanalizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucu elde edilen bulgulara göre öğrencilerin uzamsal yetenek puanlarınınyeterli düzeyde olmadıkları, teknik programlarda okuyan öğrencilerin uzamsal yetenek puanlarının sosyalprogramlarda okuyan öğrencilerin puanlarından anlamlı olarak daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca teknikve sosyal programlar kendi içlerinde bağımsız olarak değerlendirildiğinde uzamsal yetenek puanlarında cinsiyetaçısından anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
The aim of this study was to investigate the spatial abilities of the final year students of vocational school in terms of program and gender. “The Purdue Visualization of Rotations (ROT) test” was used as a data collection tool in the study. The sample of the study consisted of 102 final year students studying in different programs of a state vocational school. The research was carried out as a survey design which is one of the quantitative research designs. The independent samples t-test and one-way ANOVA analysis were used to analyse the data. According to the results of the analyses, it was revealed that students' spatial ability test scores were not sufficient and the spatial ability scores of students in technical programs were significantly higher than the scores of students in the social programs. In addition, when the technical and social programs were evaluated independently within themselves, there was no significant difference in spatial ability scores in terms of gender.