Ortaokul öğretmenlerinin okullarda şiddeti önlemede öne çıkan tutum ve davranışlarını belirleyerek ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Antakya evrenini temsil eden 232 öğretmen seçilerek, araştırmacıların geliştirdiği anket ve ölçek uygulanmış, geçerlilik ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Bulgular: Ölçeğin Kaiser-MayerOlkin değeri 0.873, Barlett test sonucu 2505.7 (p<0.001), Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı ise 0.902'dir. Ölçekte varyansların toplam açıklama oranı %61.9 olup, 7 faktörden oluşmaktadır. Sırasıyla bu faktörler; 1.Öğrenci merkezli, öğrenci katılımını sağlayan uygulamalar yaparak bunları düzenli değerlendirmek. 2. Veli merkezli uygulamalarla öğrencinin iletişim becerilerini ve özgüvenini geliştiren eğitimsel bir çevre oluşturmak. 3.Okulda şiddet için riskli yer, zaman ve durumlara müdahale ederek öğrencilerin şiddete karşı savunuculuk becerilerini geliştirmek. 4.Şiddeti önleme programlarına katkı sağlamak. 5. Öğrencilerle birlikte sınıf kurallarını belirlemek ve kurallara uymak. 6. Öğrencilerle bir arada şiddete karşı aktiviteler yapmak. 7. Öğrencilere önyargılı olmamak ve şiddet olaylarını saklayıp görmezlikten gelmemek. Sonuç: Öğretmenlerin veli, öğretmen, öğrenci ve okul çevresini bir arada içeren tutum ve davranışları okuldaki şiddeti önlemede önemli yer tutmaktadır. Bu tutum ve davranışları içeren ölçekle öğretmenlerin şiddet önlemedeki durumu değerlendirilebilir
The aim was to determine the middle school teachers' featured behavior to prevent violent and to create a scale. Method: 232 teachers who represent population of Antakya participated. The Scale that is created by the researchers were performed. The validity and reliability analysis were done. Result: Kaiser-Mayer-Olkin value of the scale is 0.873, result of the Barlett test is 2505.7 (p<0.001) and Cronbach Alpha reliability coefficient is 0.902. The rate of total variance explained on this scala is 61.9% and it consist of seven factors. These factors, respectively; 1.There were student-centered exercises, which enable students to participate, and evaluation of exercises regularly. 2.There were creating educational environment that improve the students' communication skils and their self-confidence with exercises that are parent-centered. 3.It was about improving students' social relations and their defence skils against violence with teachers' response in the time, place and situation which carry risk for students. 4.There was teachers' contribution to programs that prevent to violence. 5.There were establishing class rules together and taking part in applying these rules. 6.There was a teachers' exercise to make students come together to do an activity against violence. 7.It includes teachers being not prejudiced towards their students and not hiding violent events. Conciliation: As a result theachers' attributes and behaviors which include parents, theachers, students and school environment take an important place to prevent violance in schools. Theachers' situation that is about preventing the violence can be evaluated with the scale that includes these attributes and behaviors