YAPAY ZEKA BAĞLAMINDA YARATICILIK VE GÖRSEL TASARIMIN GELECEĞİ


Creative Commons License

KARABULUT B.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.20, sa.79, ss.1516-1539, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bilgi ve teknolojinin gelişimiyle ortaya çıkan yapay zeka uygulamalarını tasarım endüstrisinde görmekteyiz. Bu tür uygulamalar görsel tasarım alanında da gözlemlenmektedir. Yaratıcılık unsuru barındıran bir süreç olan görsel tasarımın, gelecekte bilgisayarların büyük veri işleyerek makine öğrenmesine dayalı tasarımların nasıl üretilebileceği ve nelere yol açabileceğinin tartışılması çalışmanın temel problemlerinden birini oluşturmaktadır. Diğer taraftan yapay zekanın insana ihtiyaç duymaksızın bir yaratım sürecine girip giremeyeceği durumunun, tasarıma olan etkisinin neler olacağı da başka bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmanın çıkış noktası ve ele aldığı konu itibariyle görsel tasarımın yapay zekayla olan birlikteliği konusunda tasarımın geleceğine ilişkin öngörüler sunmak, bu birlikteliğin ardından yaşanacak sürecin nelere yol açabileceğini ortaya koymak bu çalışmanın temel amacıdır. Makine belirli bir şablon ve planlama sonucu elde edilen kalıpları öğrenebilmektedir. Fakat bireyin zekasının asimetrik yapısına, duygulara, sosyokültürel ve toplumsal faktörlere sahip değildir. Bu tür faktörler olmaksızın yapay zekanın gelecekte tasarım sürecine etkisinin neler olabileceği üzerine tartışılmaktadır.
In the design industry, we see the artificial intelligence applications which come into being along with the development of information and technology. Such applications are observed in the area of visual design as well. Discussing the visual design that is a process including the element of creativity, how designs can be produced on the basis of the machine learning of computers by processing big data and what these designs will lead to in the future makes up one of the questions of the study. On the other hand, what the effects of the likely scenario that the artificial intelligence can take on the creation process with no need for human beings will be on the design also confronts us as another question. The primary aim of this study is to present projections in relation to the future of the design on the topic of the partnership of visual design with artificial intelligence in terms of the departure point of the study and issues addressed by study and to reveal what the process to be experienced following this partnership will lead to. Therefore, in the conceptual framework of the study, by examining the relationship of artificial intelligence with creativity, various examples created by the interaction between the two are given, and then a descriptive analysis is made through theories. The machine is capable of learning the patterns obtained through a specific template and planning. However, it does not have the asymmetric structure, emotions, cultural and societal factors of the human intelligence. What the effect of the artificial intelligence will be on the design process without such factors in the future is discussed.