MODELLEME TEMELLİ ÖĞRENME: TÜRKİYE`DE 2004-2019 YILLARI ARASINDA YAYIMLANMIŞ MAKALELERİN İÇERİK ANALİZİ


Creative Commons License

ÜNAL S., BENZER A. I.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.42, ss.185-206, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Modelleme, hem bilimsel bilgilerin üretilmesinde hem de bilimin gelişiminde vazgeçilmez bir unsurdur ve aynı zamanda bilimin öğretilmesinde de sıklıkla kullanılmaktadır. Modellemenin öğrenme ortamlarında bir öğretim yöntemi olarak kullanılmasıyla birlikte, “modelleme temelli öğrenme” kavramı ortaya çıkmıştır. Kendi öğrenme sürecini yönetebilen ve bilgiyi inşa edebilen öğrenciler yetiştirebilmek için, modelleme temelli öğrenme ortamları büyük önem taşımaktadır. Modelleme etkinliklerine dayalı öğrenme ortamları, öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenmeleri için önemli fırsatlardır. Bu çalışmanın amacı; Türkiye adresli dergilerde yayımlanmış modelleme temelli öğrenme konusu ile ilgili makalelerin eğilimlerini incelemek ve araştırmaların genel bir çerçevesini okuyucuya sunmaktır. Bu amaçla, Google Akademik ve Dergipark platformlarında gerçekleştirilen tarama sonucu elde edilmiş 2004-2019 yılları arasındaki 57 makale, içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Makalelerin incelenmesi ve kodlanması için “Makale İnceleme Formu” kullanılmıştır. Bulgular, frekans ve yüzde değerleri ile birlikte grafik ve tablolar şeklinde sunulmuştur. Yapılan analizler sonucu; konuyla ilgili en fazla yayının 2015 ve 2017 yıllarında yapıldığı, çalışmaların sadece fen ve matematik alanında gerçekleştirildiği, fen ve matematik alanlarındaki çalışma sayılarının hemen hemen eşit olduğu, araştırmalarda nitel araştırma yöntemlerinin daha fazla tercih edildiği, veri toplama aracı olarak başarı / kavramsal anlama testinin daha fazla kullanıldığı, veri analiz yöntemi olarak da betimsel istatistiklerin daha çok tercih edildiği tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçların, bu alandaki araştırmalara ve gelecekte bu alanda yürütülecek çalışmalara yön vereceğine inanılmaktadır.
Modeling is an indispensable element both in the production of scientific knowledge and in the development of science. Moreover, it is also frequently used in the teaching of science. With the use of modeling as a teaching method in learning environments, the concept of “modeling-based learning” has emerged. Modeling-based learning environments are of great importance in order to train students who can manage their own learning process and build knowledge. Learning environments based on modeling activities are important opportunities for students to learn by doing and experiencing. The aim of this study is to examine the trends of the articles on modeling-based learning published in Turkish journals and to present a general framework of the researches. For this purpose, 57 articles obtained as a result of searching on Google Scholar and Dergipark platforms were analysed using content analysis method. For the review and coding of the articles, the "Article Review Form" was used. Findings are presented in graphs and tables with frequency and percentage values. As a result of the analyses carried out; the most articles on the subject were made in 2015 and 2017, studies were carried out only in the field of science and mathematics, the number of studies in the fields of science and mathematics was almost equal. In addition, it was determined that qualitative research methods were preferred more in studies, achievement / conceptual understanding tests were used more as a data collection tool, and descriptive statistics were more preferred as a data analysis method. It is believed that the results obtained from the study will guide the researches in this field.