A Study on the Marginalization of Professions in the Media


Creative Commons License

Koçak M. C., KÜÇÜK O., TOPRAK O.

Erciyes İletişim Dergisi, vol.9, no.1, pp.499-514, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 9 Issue: 1
  • Publication Date: 2022
  • Doi Number: 10.17680/erciyesiletisim.1000728
  • Journal Name: Erciyes İletişim Dergisi
  • Journal Indexes: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.499-514
  • Hatay Mustafa Kemal University Affiliated: Yes

Abstract

Societies form their designs and value judgments over time and can characterize other cultures differently. A person can use almost any feature that she sees in another person and decides to be different as a reason for othering. The other can sometimes be an enemy that the individual voluntarily creates to survive. People are distant from those they see as others, can position them as evil, and generally behave coldly. The effect of communication tools on the prevalence of marginalization is high. The media offers representations of life that society considers normal and does not favorably on the rest. Individuals who are exposed follow both traditional and new media intensively to this influence of the media. In this study, we have examined media contents that reflect othering in media content. And we were data obtained from 406 participants through field research. Find answers to the frequency of encountering othering expressions in the media, which professions are more marginalized, and how individuals view othering. According to the research results, there are generally high levels of marginalizing expressions in the media. Othering expressions are more common on the internet and social media.
Toplumlar zaman içinde kendi kültürünü, değer yargılarını oluşturmakta ve diğer kültürleri yabancı olarak niteleyebilmektedir. Kişi başkasında gördüğü ve farklı olduğuna karar verdiği hemen her özelliği ötekileştirme sebebi olarak kullanabilmektedir. Öteki bazen bireyin yaşamını idame ettirmek için gönüllü olarak var ettiği bir düşman da olabilmektedir. İnsanlar öteki olarak gördüklerine mesafeli yaklaşmakta, kötü olarak konumlayabilmekte ve genellikle soğuk davranmaktadır. Ötekileştirmenin yaygınlık kazanmasında iletişim araçlarının etkisinin ise fazla olduğu düşünülmektedir. Medya toplum için normal kabul edilecek yaşam temsilleri sunmakta ve bunların dışında kalanlara iyi gözle bakmamaktadır. Gerek geleneksel gerek yeni medyayı gün içinde yoğun şekilde takip eden bireyler medyanın bu etkilemesine maruz kalabilmektedir. Bu çalışmada, ötekileştirmenin medya içeriklerindeki yansıması irdelenmeye çalışılmıştır. Saha araştırması ile veriler 406 katılımcıdan elde edilmiştir. Medyada ötekileştirici ifadelere rastlama sıklığı, hangi mesleklerin daha çok ötekileştirildiği ve bireylerin ötekileştirmeye nasıl baktıkları sorularına cevap aranmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucuna göre, medyada genel olarak yüksek düzeyde ötekileştirici ifadeler yer almaktadır. Ötekileştirici ifadelere daha çok internet ve sosyal medya ortamında rastlanmaktadır.