Bu araştırmada Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB)
olan çocuğa sahip anne babaların gözünden nitel
yaklaşımın gücünü kullanarak anne babaların yaşadıkları
duygu ve düşüncelerin neler olduğunun belirlenmesi,
soruna daha kapsamlı açıklamalar getirilmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma
yöntemlerinden olgubilim deseninde tasarlanmıştır.
Araştırmanın katılımcıları, çocukları OSB tanısı alan sekiz
anne ve yedi baba olmak üzere toplam 15 ebeveyndir.
Çalışmada OSB olan çocuğa sahip anne babaların tanılama
süreci ve sonrasında yaşadıkları deneyimlerin, beklenti ve
önerilerin belirlenmesi amacıyla yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmada
katılımcılar ile yapılan nitel görüşmeler sunucunda dört
tema (tanı öncesi ve sürecinde yaşananlar, tanı sonrası
yaşananlar, özel eğitim sürecinde yaşananlar ve öneriler)
belirlenmiştir. Araştırma bulgularında katılımcıların çoğu,
psikolojik olarak zor günler geçirdiklerini, aile ve sosyal
hayatlarının bu durumdan etkilendiğini, özel eğitimin
faydalı olduğunu, ancak bazı eksikliklerin devam ettiğini
ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda; OSB olan
çocukların anne babalarının danışmanlık ve destek
hizmetleri almaları gerektiğine ilişkin öneriler
sunulmuştur.
In this study, it is aimed to use qualitative
excavation from the perspective of parents who have
children with Autism Spectrum Disorder (ASD)
groups, what are the feelings and thoughts of the
parents, and to provide more comprehensive
explanations to the problem. The method of the
research is to study the phenomenological pattern
from qualitative research. The participants of the
study were 15 parents, eight mothers and seven
fathers whose children were diagnosed with ASD. In
the study, a structured interview form was used
instead of the experiences, expectations and
suggestions of the parents of children with ASD
during the diagnosis process and afterwards. It was
analyzed with the content analysis technique
provided. Receiving four themes (pre-diagnosis and
actualization, post-diagnosis inheritance, special
education process initiators and recommendations) in
qualitative interviews with the participants in the
research. In the research findings, they stated that
they had psychologically difficult days, family and
social life were affected by this situation, special
education was beneficial, but some deficiencies
continued. About the research; suggestions were
made that parents of children with ASD should
receive counseling and support services.