Eğitim ve İletişim Alanında Medya Okuryazarlığı, YÜKSEL Murat,SOLMAZ Taner, Editör, Berikan Yayınevi, Ankara, ss.25-40, 2022
Değişen dünyada yaşanan dönüşümler birçok alanı olduğu gibi medya alanını da tesiri altına almaktadır ve bu noktada medya tarafından sunulan iletilerin hem yapısının hem de içeriğinin değiştiğini söylemek mümkündür. Medya kullanıcısı olan bireylerin bu değişime entegre olabilmek için yetkinlikler kazanması ise ayrıca bir gereklilik teşkil etmektedir. Nitekim 20. yüzyılda etkin olan geleneksel medya araçlarının (gazete, dergi, radyo, televizyon) yerini artık yeni medya ve yenileşen medya araçları almış durumdadır. Bu doğrultuda internet medyasını doğru analiz edebilmek, verileri ayıklayabilmek, enformasyon karmaşasını fark edebilmek ve medya iletilerine karşı doğru/yanlış ayrımını yapabilmek mühim hale gelmiştir. Geleneksel televizyonların dijital televizyonlara dönüşmesi ve dijital platformların yaygın etki uyandırması dikkate alındığında ise hem izleyici hem kullanıcı olan hedef kitlenin medya içeriklerini kontrol edebilmesi her geçen gün daha fazla önemli hale gelmektedir. Medya okuryazarlığı eğitimi tam da bu noktada öne çıkmaktadır ve bu eğitim çerçevesinde kitlelerin medya okuryazarlığı ile ilişkili yetkinliklerinin sürdürülebilir kılınması amaç edinilmektedir. Öyle ki müfredatta yer alan medya okuryazarlığı eğitimine ilişkin derslerin ve aynı zamanda aile içerisinde çocuklara kazandırılan medya bilincinin etkisi, uzun vadede medyayı doğru algılamayı beraberinde getirmektedir. Bu kazanımın eğitimle mümkün olabileceğinin fark edilmesi neticesinde ABD ve Avrupa ülkeleri başta olmak üzere birçok ülkede medya okuryazarlığı eğitimi kalıcı hale getirilmektedir. Artı değerlerinin yanı sıra ciddi tahribatlar uyandırabilecek zararları da içeren medya araçlarına karşı güçlü bir reaksiyon geliştirilmesi, medyayı doğru analiz edebilmekle mümkündür. Dolayısıyla medya okuryazarlığı eğitimi bu reaksiyonun geliştirilmesi açısından oldukça kıymetlidir. Bu bağlamda söz konusu medya okuryazarlığı eğitimine kavramsal olarak değinen mevcut çalışmada, özellikle medya okuryazarlığı eğitimini kapsamındaki yetkinliklere odaklanılmaktadır ve öğrenme çıktılarıyla medya okuryazarlığı yetkinlikleri arasındaki ilişkiye temas edilmektedir. Bununla birlikte medya ve medya okuryazarlığı kavramlarına ve medya okuryazarlığı eğitimine literatür taramasıyla yer verilmektedir. Çalışmanın sonuç bölümünde ise literatür verileriyle elde edilen bulguların değerlendirilmesi yapılmaktadır.
Transformations in the changing world affect many fields, including media, and it is possible to state that both the structure and content of messages presented by the media have changed. The need for media users to acquire competencies to integrate with this change has also become a necessity. Indeed, traditional media tools that were effective in the 20th century (newspapers, magazines, radio, television) have now been replaced by new media and evolving media tools. In this context, the ability to accurately analyze internet media, filter data, recognize information chaos, and distinguish between true and false in media messages has become essential. Considering the shift of traditional televisions to digital ones and the widespread influence of digital platforms, the ability of the target audience, who are both viewers and users, to control media content has become increasingly important. Media literacy education becomes prominent precisely at this point, aiming to sustain competencies related to media literacy among the masses within this educational framework. The inclusion of media literacy education in the curriculum and the awareness instilled in children within the family context lead to the accurate perception of media in the long run. As the realization grows that this achievement can be made possible through education, media literacy education has been institutionalized in many countries, particularly in the United States and European countries. Developing a strong reaction to media tools that, besides their added value, can also cause serious damage, is possible by correctly analyzing the media. Therefore, media literacy education is highly valuable in developing such a reaction. In this context, the present study, which conceptually addresses media literacy education, focuses particularly on the competencies within the scope of media literacy education and explores the relationship between learning outcomes and media literacy competencies. Moreover, the study includes a literature review on the concepts of media and media literacy and media literacy education. In the conclusion section, findings obtained from the literature are evaluated.