Matematik Öğretmenlerinin Kapalı Fonksiyonun Türevine Yönelik Hataya Yaklaşımları


Creative Commons License

Duran M., Kaplan A.

in: Eğitimde Güncel Araştırmalar-6, Önder Baltacı, Editor, Özgür Yayınevi, Gaziantep, pp.221-284, 2023

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Research Book
  • Publication Date: 2023
  • Publisher: Özgür Yayınevi
  • City: Gaziantep
  • Page Numbers: pp.221-284
  • Editors: Önder Baltacı, Editor
  • Hatay Mustafa Kemal University Affiliated: Yes

Abstract

The purpose of this study is to investigate high school mathematics teachers' approaches to errors in the derivative of the implicit function. For this purpose, teachers' approaches to errors were examined in two parts: justifying the source of the error and demonstrating a teaching approach to eliminate the error. In the study, case study design, one of the qualitative research models, ise used. The participants of the study are 5 mathematics teachers working in general high schools affiliated with the National Education of Turkey (NET). The data collection tool of the study is error-based scenarios developed by the researchers. The data of the study is obtained through one-on-one interviews with teachers. While the data of the first part of the study is analyzed with the help of open coding, the data in the second part is examined with the help of descriptive analysis. Teachers' interventions towards student mistakes are explained with four approaches: "explaining-showing", "providing information", "making aware" and "understanding or moving the thought forward". The findings of the study reveal that teachers are not able to accurately determine the reason for the error in one of the three scenarios. In addition, the findings show that teachers are inadequate in producing appropriate strategies in the context of approaching errors.

Bu  çalışmanın  amacı  lise  matematik  öğretmenlerinin  kapalı  fonksiyonun türevine yönelik hataya yaklaşımlarını araştırmaktır. Bu amaçla öğretmenlerin hataya yaklaşımları; hatanın kaynağını gerekçelendirme ve hatayı gidermek için öğretim  yaklaşımı  sergileme  olmak  üzere  iki  bölümde  incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma  modellerinden  özel  durum  çalışması  deseni kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı genel liselerde görev yapan 5 matematik öğretmenidir. Çalışmanın veri toplama aracı araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan hata temelli senaryolardır. Çalışmanın verileri öğretmenlerle yapılan bire bir görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Çalışmanın ilk bölümünün verileri açık kodlama yardımıyla analiz edilirken ikinci bölümdeki veriler ise betimsel analiz yardımıyla incelenmiştir. Öğretmenlerin öğrenci hatalarına yönelik müdahaleleri “açıklama-gösterme”, “bilgi sunma”, “fark ettirme” ve “düşünceyi anlama veya ileri taşıma” olmak üzere  4  yaklaşımla  açıklanmıştır.  Çalışmanın bulguları  öğretmenlerin,  üç senaryodan birinde hatanın gerekçesini tam olarak doğru belirleyemediklerini ortaya çıkarmıştır.  Ayrıca bulgular öğretmenlerin hataya yaklaşım bağlamında uygun stratejiler üretmede yetersiz kaldıklarını göstermiştir.