Corona Virüs (Covid-19) Nedeniyle Mecburi Yürütülen Uzaktan Eğitim Hakkında Öğretmen Görüşleri


Balaman F., HANBAY TİRYAKİ S.

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.52-84, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.52-84
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma ile COVID-19 sürecinde mecburi olarak yürütülen uzaktaneğitim hakkında öğretmen görüşleri araştırılmıştır. Bu kapsamda, süreçteaktif olarak kullanılan yazılımlardan Zoom adlı canlı ders yazılımına,çevrimdışı eğitim amaçlı kullanılan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformuna,tek yönlü iletişim amaçlı kullanılan EBA TV’ ye odaklanılmıştır. Busistemlerin öğrenme üzerindeki etkilerini, genel olarak uzaktan eğitiminöğrenme, öğrenci ve öğretmen üzerindeki etkilerini, uzaktan eğitim vebahsedilen sistemler hakkında öğretmenlerin tespitlerini ortaya çıkarmakamaçlanmıştır. Görüşme formu kullanılarak nitel verilerin elde edildiğiaraştırma olgubilim modelindedir. Araştırmaya 2019-2020 eğitim - öğretimyılında Hatay il merkezinde 7 farklı devlet okulunda görev yapan 5’ i kadın,7’ si erkek toplam 12 öğretmen katılmıştır. Görüşülen öğretmenlerin tamamıCOVID-19 dolayısıyla mecburi yürütülen uzaktan eğitim sürecinde aktifolarak görev almışlardır. İçerik Analizi yönteminin kullanıldığı araştırmadaverilerin analizde NVivo 10 yazılımından da yararlanılmıştır. Bu yazılımdanözellikle kodlamalarda, kodlamaların bir araya getirilerek temalarınoluşturulmasında, tema ve alt temaların frekansları ile birliktemodellenmesinde, sık geçen kelimelerin tespitinde, kelime ağacı ve kelimebulutu oluşturma gibi sorgulamalarda yararlanılmıştır. İçerik Analizisonunda temalar oluşturulmuş, temalara ilişkin maddelerin frekansdeğerlerine yer verilmiştir. Analiz sonunda “COVID-19 süreci özelindekarşılaşılan durumlar”, “Uzaktan eğitimin sağladığı kolaylıklar”, “Uzaktaneğitimde karşılaşılan dezavantajlar”, “Süreç boyunca hissedilen ihtiyaçlar”temalarına ulaşılmıştır. Temalar bağlamında birçok sonuç elde edilmiş olupbu sonuçlardan; bakanlıkça sunulan imkânların yeterli görülmesi, eğitimsistemimizin bu sürece hazırlıklı olduğunun düşünülmesi, yerli ve güvenlicanlı ders yazılımı ihtiyacı, öğretmenlerin uzaktan eğitimi yüz yüze eğitimkadar etkili görmemeleri dikkat çekici olanlarıdır. Ayrıca uzaktan eğitimdeölçme – değerlendirme problemi, öğrencilerin teknik altyapı ve imkânlaraçısından eşit şartlarda olmaması, hizmet içi eğitim ihtiyacı, öğrencilerinderse devam durumları da önemli sonuçlar arasındadır. Sonuçlardanhareketle COVID-19 sonrasında uzaktan eğitim ile ilgili tespit edilen eksiklertamamlanıp, gereksinimler yerine getirildikten sonra yüz yüze eğitim ileuzaktan eğitimin harmanlanabilir. Böylece hem uzaktan eğitimin hem deyüz yüze eğitimin avantajlarından yararlanılabilir
With this study, the opinions of teachers about compulsory distance education have been searched in the period of COVID-19. In this scope it is focused on used actively Zoom software, Education Network (EBA) platform for offline training, EBA TV for one way communication. It is aimed to find out that effect of these systems on learning, the effect of distance education on learning, the students and the teachers, identifying proofs by teachers for mentioned systems. The research acquired qualitative data by using interview form is the model of phenomenology. In the 2019- 2020 education year the sum of 12 teachers studied in the different public schools (5 women and 7 men) have participated in the research. All of negotiated teachers have attended actively compulsory distance education because of COVID-19. At the research used with the method of content analysis, it has been benefitted from Nvivo10 software. In this software especially coding, forming the themes together with coding, modelling with theme and subtheme’s frequency together, identifying frequently used words, the tree and composing the cloud of word have been profited. At the end of analyzing content, the themes have been composed and given place to frequency items of the value related to the themes. It has been reached ‘Faced situations in the period of COVID-19’, ‘The facility of distance education’, ‘The disadvantages of distance education’, ‘The needs during the period’ at the result of the analysis a lot of results have been attained in this regard of theme, there are some remarkable conclusions such as; ‘thanks to the ministry presented potential enough’, ‘to be thought ready for the system of education in this duration’, ‘the need of domestic and reliable software for live lesson’, ‘the teachers don’t consider effective on distance education as much as face to face education’ those are impressive. Also ‘the problem of assessment and evolution in distance education’, ‘the students haven’t technic basis and equal condition for opportunities’, ‘the need of in service training activities’, ‘the students attendance of lessons’ are important sequences too. To sum up after COVID-19 it is completed to find out deficiency about distance education, after requirements are implemented, face education with distance education can be mixed. Thus, it can be benefit from not only advantages of distance education but also face to face education.