Üniversite Öğrencilerinin Metaverse İnançları İle Dijital Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


OCAK G., ÜTEBAY G., KARAKUYU A.

Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.10, sa.2, ss.353-370, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Günümüz dijital çağında, üniversite öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumlarını ve dijital becerilerini anlamak, hem eğitim hem de teknoloji gelişim süreçlerini daha etkili bir şekilde yönlendirmek açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin metaverse inançları ile dijital okuryazarlıkları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak bir devlet üniversitesindeki 433 öğrenciden veri toplanmıştır. Veriler, "Meta-Eğitim İnanç Ölçeği" ve "Dijital Okuryazarlık" ölçekleri ile toplanmış olup verilerin analizinde frekans, yüzde, standart sapma, ortalama, t-testi, tek yönlü varyans (ANOVA), pearson korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin metaverse inançları ve dijital okuryazarlık eğilimleri katılıyorum düzeyindedir. Cinsiyet değişkenine göre, hem metaverse inançları hem de dijital okuryazarlıkta erkek öğrencilerin lehine anlamlı farklılık vardır. Yaş değişkenine göre, hem metaverse inançları hem de dijital okuryazarlıkları 26-40 yaş grubu lehine anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. İnternette geçirilen süre değişkenine göre ise, metaverse inançlarında günlük 8 saatten fazla olanların lehine anlamlı farklılık varken dijital okuryazarlıklarında anlamlı farklılık yoktur. Ayrıca öğrencilerin metaverse inançları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı, orta düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin dijital okuryazarlıkları metaverse inançlarının %28 ini açıklamaktadır.
ABSTRACT In today's digital age, understanding university students' attitudes towards technology and their digital skills is critical for guiding both education and technology development processes more effectively. This study aims to examine the relationship between university students' metaverse beliefs and their digital literacy. In this context, relational survey model was used in the study. In the study, data were collected from 433 students at a state university using the maximum diversity sampling method. The data were collected with "Meta- Educational Belief Scale" and "Digital Literacy" scales, and frequency, percentage, standard deviation, mean, t-test, one-way variance (ANOVA), Pearson correlation and regression analyses were applied to analyze the data. According to the results of the analysis, students' metaverse beliefs and digital literacy tendencies are at the level of agree. According to the gender variable, there is a significant difference in favor of male students in both metaverse beliefs and digital literacy. According to the age variable, both metaverse beliefs and digital literacy differ significantly in favor of the 26-40 age group. According to the variable of time spent on the Internet, there is a significant difference in favor of those who spend more than 8 hours a day in their metaverse beliefs, while there is no significant difference in their digital literacy. In addition, it was determined that there is a significant, moderate and positive relationship between students' metaverse beliefs and digital literacy levels. Digital literacy of university students explains 28% of their metaverse beliefs.