5. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu-Şehir Ve Müzik, Kütahya, Türkiye, 29 - 31 Mayıs 2014, ss.62-69, (Tam Metin Bildiri)
ÖZET
Çağlar boyu çok kültürlü yapısıyla
farklı inançları bir arada barındıran Antakya’da, bugün de şehir yaşamında kültürel
olgu düzeyinde değer taşıyan çoksesli vokal müzik, bu çalışmanın içeriğini
oluşturmaktadır. Antakya Türk Katolik Kilisesi’nde 1976 yılında göreve başlayan
Rahibe Barbara Kallasch’ın Barış Evi olarak restore ettirdiği eski bir Antakya
evinde yıllardır düzenlediği ritüeller; şehri ziyaret eden insanlara çoksesli
vokal müzik aracılığı ile bir yandan inançların müziklerini, bir yandan da
barış temalı eserleri dinleme fırsatı tanımakta, yaşayan kültürel eserlerin
kendi dillerinde sergilenmesi ise şehrin mistik dokusunu tamamlamaktadır.
Araştırmanın diğer bir boyutu
ritüelden etkilenen kimi kurum ve kuruluşları ortaya çıkarmaktır. Şehir yaşamı
bu açıdan irdelenerek Antakya’da var olan çoksesli müzik oluşumlarının söz
konusu ritüelden ne ölçüde etkilendiği, ritüelin şehir kültürüne nasıl
yansıdığı, şehrin sosyal dokusunda sorumluluk taşıyan yerel ve sivil yönetimler
ile eğitim kurumlarının bu sorumluluktaki payları araştırılmıştır. Bu çalışmada,
çoksesli müziğin sosyal yaşamdaki varlığı kadar, Antakyalının şehirli olma aidiyeti
ile üstlendiği talepte bulunma rolü ve bu rolü kavramasının önemi
sergilenmiştir. Sonuç olarak, Rahibe Barbara Kallasch’ın inanç ve barış temalı
ritüelini işlerken; veriler kişisel görüşme, gözlem, içerik analizi ve benzeri
yöntemlerle toplanmış; çoksesli vokal müziğin şehir yaşamında ne ölçüde
yer aldığı ve şehir yaşamına sağladığı katkı bu araştırmada incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Antakya, Rahibe Barbara Kallasch,
Çoksesli Müzik, Müzik Ritüeli, Dinsel Müzikler.