Aile İşletmelerinde Aile Değerlerinin Örgüt Kültürüne Etkisi


Reyhanoğlu M., SIRKINTIOĞLU YILDIRIM Ş.

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt.5, sa.3, ss.574-596, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.574-596
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ekonomik, siyasal, kültürel ve sosyal şartlarda oluşan değişim işletmelerin bu değişime ayak uydurmalarını gerekli kılmaktadır. Bir örgütteki kültürün oluşmasına egemen olan değer ve inançlar işletmenin devamlılığında oldukça önemli bir araçtır. Örgüt kültürü, örgüt içinde yer alan kurucu, aileden çalışanlar, aileden olamayan çalışanlar, yönetici ve liderlerden etkilenmektedir. Bu etki, aralarında kan ve duygu bağı olan aile işletmelerinde çok daha güçlü olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı aile işletmesinin sürdürülebilir olmasında önemli etkisi olan örgüt kültürüne, aile değerlerinin etkisinin saptanmasıdır. Bu amaca ilişkin görgül çalışma, Antakya'daki aile işletmelerine anket tekniği kullanılarak uygulanmıştır. Aile değerleri için Schwartz'ın Değerler Araştırması ve örgüt kültürü için de Denison'un Örgüt Kültürü ölçekleri kullanılmıştır. Aile işletmelerinde aile değerleri boyutlarının örgüt kültürüne etki ettiği regresyon analizi sonucunda saptanmıştır.
Changing has been an obligation for the enterprises to be able to survive in changing economic, political, cultural, and social conditions. The beliefs and values that are dominant to form the culture in an organization are an important instruments in survive of the enterprises. The organizational culture is affected by the organization founder, employees that are family members, employees that aren't family members, manager and leaders. This effect can be much more powerful in the family enterprises that have blood and emotional ties between employees. The aim of this study is to identify the effect of the family values on the organizational culture that has an importance for a sustainable family enterprise. The empirical study is applied by using questionnaire technique in the family enterprises of Antakya/Turkey. To determine the family values Schwartz's Value Survey and to determine the organizational culture Denison's Organizational Culture Scales have been used. As a result of the regression analysis, it is found that the dimensions of the family values effect on the organizational culture in the family enterprises.