Ömer Seyfettin'in “Horoz” ve “Dünyanın Nizamı” Hikâyelerini Modernizm Çerçevesinde Okumak


Creative Commons License

ATASOY A., Temizkan M.

Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.43, ss.1-18, 2020 (ESCI) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 43
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.21497/sefad.755468
  • Dergi Adı: Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), MLA - Modern Language Association Database, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-18
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bir eserin yazıldığı anlayışı çözümleyebilmek eserin amacını, mesajını, söylemini anlamak açısından önemlidir. Eserin zemininde bulunan anlayış çerçevesinde gerçekleştirilen okuma, analiz edilecek metne ışık tutar. Ömer Seyfettin, hikâyelerinin incelendiği birçok araştırmada millî-manevi değerlerin inşasına katkı sunan bir yazar olarak konumlandırılmıştır. Bunda kuşkusuz yazarın Türkçülüğün öncülerinden olmasının, millî edebiyat hareketinin odağında bulunmasının, yeni lisanın ilkelerini belirleyip bu ilkeler doğrultusunda eserler kaleme almasının, benimsediği öğretileri hikâyelerinde işlemesinin etkisi vardır. Oysa yazarın pek çok hikâyesine yakından bakıldığında bu hikâyelerin farklı anlayış ve arka planla yazılmış oldukları görülür. Bu çalışmanın amacı, Ömer Seyfettin’in milliyetçi-muhafazakâr bakış açısının ötesinde farklı bakış ve arka planla yazılmış hikâyelerinin de olduğunu ortaya koyarak yazarın eserlerinin farklı okumalarla incelenmesine zemin hazırlamaktır. Bu amaçla çalışmada yazarın birbirinin devamı niteliğinde olan “Horoz” ve “Dünyanın Nizamı” isimli iki hikâyesinde modernizmin izleri sürülmeye çalışılmış, elde edilen bulgular modernizm akımının temel ögeleri referans alınarak oluşturulan başlıklar altında değerlendirilmiştir. Yazarın incelenen hikâyelerinde modernizme temel teşkil edebilecek ögeler yabancılaşma, iletişimsizlik, sisyphos saçma (uyumsuz) kompleksi, anomi, pasif isyan, kahramanın silikleşmesi, arketip ve anne arketipi, freudyen unsurlar ve psikanalizm (bilinçaltı ve rüya, üstben/toplumsal uyumsuzluk, ben/toplumsal uyum, cinsellik) başlıkları altında incelenmiştir. İnceleme sonucunda “Horoz” ve “Dünyanın Nizamı” isimli hikâyeler, zengin veriler sunmaları açısından modernist unsurlarla kaleme alınmış hikâyeler olarak kabul edilmiştir.
Being able to analyze the understanding of a literary work is significant to understandthe purpose, message and discourse of it. Ömer Seyfettin was positioned as a writercontributing to the creation of national-spiritual values in many researches examining hisstories. Undoubtedly, being one of the precursors of Turkism, being the focus of the nationalliterature movement, identifying the principles of the new language and writing up aliterary work in accordance with these principles and practicing adopted teachings in hisstory have influence on it. In fact, by a close look at the author's stories, it is seen that thesestories were written with a different understanding and background. In the stories examinedwithin the scope of the study, the elements that could form the basis of modernism wasanalyzed under the headings of alienation, lack of communication, the Sisyphus Complex,anomy, passive riot, indistinctness of character, archetype and mother archetype, Freudianelements and psychoanalysis (subconscious and dream, superego / social incompatibility,ego / social harmony and sexuality). As a result of the review, the two stories “Horoz” and“Dünyanın Nizamı” were accepted to be written with modernist elements with regard to thepresentation of rich data.