ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK MATEMATİKSEL ÜSTBİLİŞ FARKINDALIK ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI


Creative Commons License

Kaplan A., Duran M.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.32, ss.1-17, 2016 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıklarını ortaya çıkarmaya yönelik bir ölçme aracı geliştirmektedir. Öğrencilerin üstbiliş farkındalıkları doğrudan gözlenemeyen çok faktörlü değişkenlerdir. Bu nedenle taslak ölçek maddeleri oluşturulurken literatür, öğretim programları ve uzman görüşleri dikkate alınmıştır. Taslak ölçeğe yönelik pilot çalışma 193 ortaokul öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Son şekli verilen ve “Matematiksel Üstbiliş Farkındalık Ölçeği” (MÜFÖ) olarak adlandırılan ölçek, 2013-2014 öğretim yılı ikinci döneminde Kars ilindeki rastgele seçilen bir devlet okulunda öğrenim gören 323 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Analizler sonunda 23 maddelik ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .905 hesaplanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda ölçeği oluşturan maddelerin üç faktör altında toplandığı ve bu faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranının % 43.12 olduğu tespit edilmiştir. İlk faktörde toplanan sekiz maddeye “matematiksel bilgi”, ikinci faktörde toplanan sekiz maddeye “matematiksel izleme”, yedi maddeden oluşan son faktöre ise “matematiksel tespit” adları verilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda üç faktörlü modelin yeterli uyum indekslerine sahip olduğu tespit edilmiştir. Sonuçta ölçeğin ortaokul matematik derslerinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

The aim of this study was to develop an inventory to reveal mathematical metacognition awareness of middle school students. The metacognition awareness of students is variables of multifactor that couldn’t be directly observed. Therefore, literature, curriculum of secondary school and experts’ views are considered while generating items of draft inventory. A pilot study towards draft inventory was performed on 193 middle school students. The inventory given final form and called “Mathematical Metacognition Awareness Inventory” (MAMAI) was applied to 323 randomly selected middle school students studying on a state school in the second semester of 2013-2014 academic term in the province of Kars. The Cronbach’s Alpha coefficient was found to be .905 for the inventory with twenty three items. As a result of the exploratory factor analysis showed that the items making up the inventory clustered under three dimensions, and the total rate of variance explained by these dimensions determined 43.12 %. Eight items clustered in the first dimension, eight items clustered in the second dimension and seven items clustered in the last dimension were defined “mathematical knowledge”, “mathematical monitoring” and “mathematical determination”, respectively. As a result of the confirmatory factor analysis showed that the three factor model had sufficient fit indices. Finally, it can be said that the inventory is a reliable and valid measurement tool that can be applied in middle school mathematics courses.