Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.32, ss.1-17, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıklarını
ortaya çıkarmaya yönelik bir ölçme aracı geliştirmektedir. Öğrencilerin üstbiliş farkındalıkları
doğrudan gözlenemeyen çok faktörlü değişkenlerdir. Bu nedenle taslak ölçek maddeleri
oluşturulurken literatür, öğretim programları ve uzman görüşleri dikkate alınmıştır. Taslak ölçeğe
yönelik pilot çalışma 193 ortaokul öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Son şekli verilen ve
“Matematiksel Üstbiliş Farkındalık Ölçeği” (MÜFÖ) olarak adlandırılan ölçek, 2013-2014
öğretim yılı ikinci döneminde Kars ilindeki rastgele seçilen bir devlet okulunda öğrenim gören
323 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Analizler sonunda 23 maddelik ölçeğin Cronbach Alpha
güvenirlik katsayısı .905 hesaplanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda ölçeği oluşturan
maddelerin üç faktör altında toplandığı ve bu faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranının %
43.12 olduğu tespit edilmiştir. İlk faktörde toplanan sekiz maddeye “matematiksel bilgi”, ikinci
faktörde toplanan sekiz maddeye “matematiksel izleme”, yedi maddeden oluşan son faktöre ise
“matematiksel tespit” adları verilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda üç faktörlü modelin
yeterli uyum indekslerine sahip olduğu tespit edilmiştir. Sonuçta ölçeğin ortaokul matematik
derslerinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
The aim of this study was to develop an inventory to reveal mathematical metacognition
awareness of middle school students. The metacognition awareness of students is variables of
multifactor that couldn’t be directly observed. Therefore, literature, curriculum of secondary
school and experts’ views are considered while generating items of draft inventory. A pilot study
towards draft inventory was performed on 193 middle school students. The inventory given final
form and called “Mathematical Metacognition Awareness Inventory” (MAMAI) was applied to
323 randomly selected middle school students studying on a state school in the second semester
of 2013-2014 academic term in the province of Kars. The Cronbach’s Alpha coefficient was
found to be .905 for the inventory with twenty three items. As a result of the exploratory factor
analysis showed that the items making up the inventory clustered under three dimensions, and the
total rate of variance explained by these dimensions determined 43.12 %. Eight items clustered in
the first dimension, eight items clustered in the second dimension and seven items clustered in the
last dimension were defined “mathematical knowledge”, “mathematical monitoring” and
“mathematical determination”, respectively. As a result of the confirmatory factor analysis
showed that the three factor model had sufficient fit indices. Finally, it can be said that the
inventory is a reliable and valid measurement tool that can be applied in middle school
mathematics courses.