BİR SAVANTIN ETNOGRAFİK DURUM ÇALIŞMASI : ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERİN YETİŞTİRİLMESİ VE EĞİTİMİ İÇİN ÇIKARIMLAR


Creative Commons License

Suna S., Sakallı Gümüş S.

5. ULUSLARARASI KÜLTÜR VE MEDENİYET SEMPOZYUMU, Hatay, Türkiye, 12 - 14 Nisan 2019, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Hatay
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

 

Çalışma, savant bir öğrencinin ebeveynleri ve müzik eğitimcileri ile gerçekleştirilmiş etnografik bir durum değerlendirmesi olup, çalışmanın amacı, bahsi gecen kişilerin gözünden yaşanılanların belgelendirilerek özel gereksinimli bireylerin yetiştirilmesi ve eğitilmesine katkı sağlayacak çıkarımların ortaya koyulmasıdır.

 

Merak uyandıran özelliklere sahip olması, kendini farklı şekillerde ifade etme imkanı sunması, evrensel bir dil olan notalar ile konuşma becerisini bağlaması, tüm yasayan canlılar için merak uyandıran ve büyüleyici olması ve çoklu-duyusal bir deneyim olması sebebi ile müzik eğitiminin özel gereksinimli öğrenciler için başarı şansını arttırıcı potansiyele sahiptir (Adamek &Darrow, 2010; Bilgehan, 2014). Fakat, bu alanda araştırmaya dayalı uygulamalar nadirdir ve bu durum daha sistematik nitel ve nicel araştırmaların gerekliliğini ortaya koymaktadır. Savant Sendromu üzerine yapılan akademik araştırmalar bilgi sağlayıcı ve önemli ise de, bu araştırmaları bir bağlama oturtturmak için, bu sendroma sahip kişilerin bireysel durumlarını da incelemek bir gerekliliktir (Dennis, 2010). Bu çalışmanın amacı, bir savantın, ebeveynlerinin ve müzik eğitimcilerinin sorgulanarak incelenen deneyimlerinin belgelendirilmesi suretiyle alana katkı sağlanmasıdır.

 

Yarı yapılandırılmış görüşme soruları bir özel eğitimci tarafından hazırlanmış ve aile ile yakinen çalışan müzik eğitimcisi tarafından öğrenci, ebeveynler ile müzik eğitmenlerine (ses ve piyano) uygulanmıştır. Görüşmelerin her biri yaklaşık 1-1.5 saat sürmüş ve yazıya dönüştürülmek üzere kaydedilmiştir. Görüşmecilerin cevapları metinleştirildikten sonra, güvenirlik ve geçerlilik için ikinci tür kontrol görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmayı gerçekleştiren iki araştırmacı yazılan görüşme cevaplarını eş zamanlı okuyarak temalar oluşturulmuş, oluşturulan temalar karşılaştırılarak tam bir fikir birliğine varıncaya kadar tartışılmış, veriler analiz edilmiştir. Kodlama süreci tamamlandıktan ve analiz sonucu ortaya çıkarılan temalar üzerinde fikir birliğine varıldıktan sonra bulgular dört temada toplanmıştır: 1. Gelişimsel ikilem ve aile hayatı 2. Doğru eğitim nedir ki? 3. Yaygın yanlış algılar ve 4. Çıkarılan dersler.

 

Bu sunumda, yukarıda bahsi gecen dört tema altında toplanan çalışmamızın bulguları paylaşılacak ve uygulayıcılar ile ebeveynlerin gelecekteki uygulamalar konusunda çokça ihtiyaç duydukları tartışma platform sağlanacaktır.

 

Anahtar Kelimeler: Özel gereksinimli bireyler, Savant, Müzik, Eğitim