5. ULUSLARARASI KÜLTÜR VE MEDENİYET SEMPOZYUMU, Hatay, Türkiye, 12 - 14 Nisan 2019, (Tam Metin Bildiri)
Özet
Çalışma,
savant bir öğrencinin ebeveynleri ve müzik eğitimcileri ile gerçekleştirilmiş
etnografik bir durum değerlendirmesi olup, çalışmanın amacı, bahsi gecen
kişilerin gözünden yaşanılanların belgelendirilerek özel gereksinimli
bireylerin yetiştirilmesi ve eğitilmesine katkı sağlayacak çıkarımların ortaya
koyulmasıdır.
Merak
uyandıran özelliklere sahip olması, kendini farklı şekillerde ifade etme imkanı
sunması, evrensel bir dil olan notalar ile konuşma becerisini bağlaması, tüm
yasayan canlılar için merak uyandıran ve büyüleyici olması ve çoklu-duyusal bir
deneyim olması sebebi ile müzik eğitiminin özel gereksinimli öğrenciler için
başarı şansını arttırıcı potansiyele sahiptir (Adamek &Darrow, 2010;
Bilgehan, 2014). Fakat, bu alanda araştırmaya dayalı uygulamalar nadirdir ve bu
durum daha sistematik nitel ve nicel araştırmaların gerekliliğini ortaya
koymaktadır. Savant Sendromu üzerine yapılan akademik araştırmalar bilgi
sağlayıcı ve önemli ise de, bu araştırmaları bir bağlama oturtturmak için, bu
sendroma sahip kişilerin bireysel durumlarını da incelemek bir gerekliliktir
(Dennis, 2010). Bu çalışmanın amacı, bir savantın, ebeveynlerinin ve müzik
eğitimcilerinin sorgulanarak incelenen deneyimlerinin belgelendirilmesi
suretiyle alana katkı sağlanmasıdır.
Yarı
yapılandırılmış görüşme soruları bir özel eğitimci tarafından hazırlanmış ve
aile ile yakinen çalışan müzik eğitimcisi tarafından öğrenci, ebeveynler ile
müzik eğitmenlerine (ses ve piyano) uygulanmıştır. Görüşmelerin her biri
yaklaşık 1-1.5 saat sürmüş ve yazıya dönüştürülmek üzere kaydedilmiştir.
Görüşmecilerin cevapları metinleştirildikten sonra, güvenirlik ve geçerlilik
için ikinci tür kontrol görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmayı
gerçekleştiren iki araştırmacı yazılan görüşme cevaplarını eş zamanlı okuyarak
temalar oluşturulmuş, oluşturulan temalar karşılaştırılarak tam bir fikir
birliğine varıncaya kadar tartışılmış, veriler analiz edilmiştir. Kodlama
süreci tamamlandıktan ve analiz sonucu ortaya çıkarılan temalar üzerinde fikir
birliğine varıldıktan sonra bulgular dört temada toplanmıştır: 1. Gelişimsel
ikilem ve aile hayatı 2. Doğru eğitim nedir ki? 3. Yaygın yanlış algılar ve 4.
Çıkarılan dersler.
Bu sunumda,
yukarıda bahsi gecen dört tema altında toplanan çalışmamızın bulguları
paylaşılacak ve uygulayıcılar ile ebeveynlerin gelecekteki uygulamalar
konusunda çokça ihtiyaç duydukları tartışma platform sağlanacaktır.
Anahtar Kelimeler: Özel
gereksinimli bireyler, Savant, Müzik, Eğitim