Sosyal bir varlık olan insanın en temel güdülerinden biri anlamave anlatma ihtiyacıdır. İnsan, duygu ve düşüncelerini bir şekildediğer insanlara iletmek istemektedir. Bu durum insanın hikâyeanlatma ve dinleme ihtiyacını ortaya çıkarmaktadır. Kültürdönemlerinden ilki olan sözlü kültür döneminde kültürün taşıyıcısıolarak geleneksel hikâye ve anlatıcıları vardır. Buna karşılıkbugün dijital dönemde dijital hikâyeler ve dijital hikâyeanlatıcıları ortaya çıkmış ve kültürü bu yapılar şekillendirmeyebaşlamıştır. Çalışmanın amacını, yaşanan kültürel dönüşümlehikâye anlatıcılığının geçirdiği dönüşümü karşılaştırmalı birşekilde incelemek oluşturmaktadır. Çalışmada, geleneksel vedijital hikâye anlatıcılığının unsurları doğrultusunda Youtubehikâye anlatıcılarının hikâyeleri çözümlenmiştir. Kuramsal olarakhikâye anlatıcılığı ve kültürden beslenen bu çalışma, nitel desentemel alınarak içerik analizi tekniği kullanılarak yapılmıştır.Çalışmanın evreni dijital hikâye anlatıcılarıyken, örneklem olarak2017-2018 yıllarında YouTube tarafından belirlenen dört farklıkültüre mensup değişim elçisi seçilmiştir. Çalışmanın sonucundasözlü kültürde belirli kesimlere ulaşabilen hikâyelerin dijitalteknolojilerle küresel bir boyut kazandığı ortaya konmuştur. Buteknolojiler hikâye anlatımını, anlatıcıyı ve dinleyiciyidönüştürmüştür. Çalışma sonucunda hikâyenin temelbileşenlerinin değişime uğradığı ortaya konmuşsa daYouTuberların hikâyelerinin içeriğine bakıldığında hikâyeformunun çok da değişmediği, hikâyenin temel unsurlarınıbarındırdığı bulgulanmıştır.
One of the main motives of human as a social entity is the need to understand and explain. Human wants to share his feelings and thoughts to other people. This situation reveals the human need to tell stories and to listen. In the oral culture period, there are traditional stories and narrators as the carrier of the culture. On the other hand, digital stories and storytellers have emerged in the digital age and these structures have begun to shape the culture. The aim of the study is to examine transformation of culture and storytelling in a comparative way. In the study, the stories of Youtube storytellers were analyzed in line with the elements of traditional and digital storytelling. This study, which is theoretically based on storytelling and culture, was conducted using content analysis technique based on a qualitative pattern. While the universe of the study was digital storytellers, change ambassadors from four different cultures determined by YouTube in 2017-2018 were selected as the sample. As a result of the study, it was revealed that stories that can reach certain segments in oral culture have gained a global dimension with digital technologies. These technologies have transformed storytelling, narrator, and listener. In conclusion when the content of the stories of YouTubers is examined, it was revealed that the basic components of the story have changed. However, it has been found that the story form has not changed much and contains the basic elements of the story.