İMGEBİLİM AÇISINDAN FARS-ARAP-TÜRK KARŞILAŞTIRMALI ÇOCUK EDEBİYATI


Kaş A.

Sonçağ Akademi, İstanbul, 2024

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Sonçağ Akademi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZ İMGEBİLİM AÇISINDAN FARS-ARAP-TÜRK KARŞILAŞTIRMALI ÇOCUK EDEBİYATI KAŞ, Ayşe Doktora, 2023 ARAP DİLİ VE BELAGATİ ANABİLİM DALI Danışman: Doç. Dr. Ferzane Devletabadi Bu çalışma, karşılaştırmalı olarak Fars, Arap ve Türk çocuk edebiyatının tarihi gelişimi ve edebî yönünü ortaya koymak ve çocuğun zevkini ön planda tutan sanatsal edebiyatı, seçilen hikâye ve şiir örnekleri ile araştırmayı amaçlamıştır. Birinci bölümde kuramsal olarak çocuk edebiyatının tanımı, önemi, özellikleri, amaçları, hedefleri, nitelikleri özgün kaynaklarından araştırılmıştır. Karşılaştırmalı edebiyat bilimi hakkında öz bilgi verilmiş, kültürlerarasılık ve çeviri bilim ve imgebilim ve metnin yapısını oluşturan unsurlardan bahsedilmiştir. İkinci bölümde Fars, Arap ve Türk çocuk edebiyatının bu üç edebiyatın tarihsel gelişim sürecine kronolojik olarak değinilerek önemli yazar ve şairleri, alana katkıları ve eserlerindeki sosyokültürel değerler üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde Fars, Arap ve Türk edebiyatındaki çocuğa göreliğe riayeten yazılmış olan hikâye ve şiir türlerinde ileti, imge, semboller, edebî yapı ve sanatsal dil, bulgular ışığında analiz edilmiştir. Dördüncü bölümde ise, her üç edebiyattan seçilen yazar ve şairlerin çeşitli metaforlarda kullandıkları imgeler ve yeni söylemlerle ürettikleri yapıtlara bu eserlerin karşılaştırılması yapılmıştır. Çalışmada Fars çocuk edebiyatının genel yapısını felsefik söylemler, sosyokültürel değerler, özgün imge ve sembollerle açısından değerlendirmektedir. Bu söylemlerin kültürel mirasla bağlı olduğu gösterilmeye çalışılmıştır. Arap çocuk edebiyatının yapısının öğüt verici, ahlâkî ve dînî öğretilerle temellendiği, fakat v gelişen teknolojiyle beraber bu çizgiyi aşmaya başladığı, Türk çocuk edebiyatının ise çocuğun yaratıcı yönlerini ortaya çıkaran, onun hayal dünyasına seslenen, gelenek ve modernite arasında denge kuran bir yapıda olduğu görülmüştür. Ayrıca çalışmada çocuk edebiyatının Fars, Arap ve Türk edebiyatı eserlerinden çocuğa göreliğe uygun olarak yazılan öykü ve şiir türleri edebiyat ödül listelerinde bulunan veya okul kitaplarında yayınlanan kaynaklardan araştırılmıştır. Çalışmamızın dil, edebiyat ve karşılaştırmalı edebiyat alanına mütevazi bir katkı sunmasını umuyoruz. Anahtar Kelimeler: Fars-Arap-Türk Çocuk Edebiyatı, İmge Bilim, Karşılaştırmalı Edebiyat, Sosyokültürel değerler.