Eğitim Araştırmaları Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar, Gülden Gürsoy,Murat Yiğit, Editör, Livre de Lyon, Lyon, ss.95-119, 2022
Bu çalışmanın amacı, lise matematik öğretmenlerinin türevin fiziksel anlamına ilişkin anlayışlarını ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde yürütülen çalışmanın katılımcılarını, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre seçilen, kamu liselerinde görev yapan 10 matematik öğretmeni oluşturmuştur. Çalışma sonucunda, öğretmenlerin türevin fiziksel anlamına ilişkin anlayışlarının çoğunlukla işlemsel olduğu ve kavramsal bir temele oturmadığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin türevlere ilişkin fiziksel anlayışlarının; “zamana bağlı yol fonksiyonunun birinci türevi hızı, ikinci türev ivmeyi verir” bilgisiyle sınırlı olduğu ortaya çıkmıştır. Nitekim öğretmenlerin türevin fiziksel anlamına ilişkin günlük yaşamdan örnek vermede zorluk çektikleri, söz konusu anlayışta önemli bir yere sahip olan ortalama hız ve anlık hız kavramlarını açıklamada ve türev kavramıyla ilişkilendirmede zorluk çektikleri ortaya çıkmıştır.
The aim of this study is to reveal high school mathematics teachers' understanding of the physical meaning of derivative. The participants of the study, which was carried out within the framework of the qualitative research approach, consisted of 10 mathematics teachers working in public high schools, selected according to the maximum diversity sampling method. As a result of the study, it was determined that the teachers' understanding of the physical meaning of the derivative was mostly operational and did not sit on a conceptual basis. Teachers' physical understanding of derivatives; It turned out to be limited with the knowledge that "the first derivative of the time dependent path function gives the velocity, the second derivative gives the acceleration". As a matter of fact, it was revealed that the teachers had difficulty in giving examples from daily life regarding the physical meaning of the derivative, they had difficulty in explaining the concepts of average speed and instantaneous speed, which have an important place in the said understanding, and in associating them with the concept of derivative.