Spor Kulübü Taraftarlarının Kulüp İmajı, Duygusal Bağlılık ve Sporda Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Taştemur S., Balaban Ş., Emir E., Yıldız K.

Eurasian Research in Sport Science, cilt.9, sa.2, ss.127-142, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.29228/eriss.51
  • Dergi Adı: Eurasian Research in Sport Science
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.127-142
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Bu çalışma, spor taraftarlarının kulüp imajı algılarını, spor takımına duygusal bağlılık düzeylerini ve sporda saldırganlık düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modeliyle tasarlanmıştır. Araştırma grubu, tesadüfi örnekleme yöntemiyle gönüllü olarak katılan 288 takım taraftarı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Sönmezoğlu vd., (2016) tarafından uyarlanan Kulüp İmajı Ölçeği, Erdoğan ve Şirin (2021) tarafından uyarlanan Spor Takımına Duygusal Bağlılık Ölçeği ve Güçlü vd., (2022) tarafından psikometrik değerlendirilmesi yapılan Sporda Saldırganlık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Independent T Test ve Korelasyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre cinsiyet değişkenine göre sporda saldırganlığın alt boyutları olan fiziksel saldırganlık, sözel saldırganlık ve tahrikte anlamlı farklı saptanmıştır. Bu anlamlı fark kadınlar lehine olumludur. Spor kulübü taraftarlığının deplasman maçlarına gitme değişkeni ile kulüp imajı, spor takımına duygusal bağlılık alt boyutları ve sporda saldırganlık alt boyutları arasındaki anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu fark kulüp imajı, spor takımına duygusal bağlılık alt boyutları için deplasman maçlarına giden taraftarlehine iken sporda saldırganlık alt boyutları için deplasman maçlarına gitmeyen taraftarlar lehinedir. Taraftar grubuna üyelik ile kulüp imajı, spor takımına duygusal bağlılık alt boyutları ve sporda saldırganlık alt boyutları arasındaki anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu fark kulüp imajı, spor takımına duygusal bağlılık alt boyutları için taraftar grubuna üye taraftar lehine iken sporda saldırganlık alt boyutları için taraftar grubuna üye olmayan taraftarlar lehinedir. Spor kulübü taraftarlarının lisanslı ürün alma değişkenine göre kulüp imajı ve spor takımına duygusal bağlılık alt boyutları arasında lisanslı ürün alan taraftar lehine anlamlı fark tespit edilmiştir. Yapılan korelasyon analizi sonuçlarına göre kulüp imajı, spor takımına duygusal bağlılık alt boyutları ve sporda saldırganlık alt boyutları arasında ilişki saptanmıştır. Sonuç olarak, kadın katılımcıların saldırganlık düzeylerinin erkeklere oranla daha düşük olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca sonuçlar spor takımına duygusal bağlılığın kulüp imajı ile ilişkilendirildiğini göstermektedir. Bununla birlikte spor takımına duygusal bağlılığın saldırganlığı arttırdığı söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Saldırganlık, Şiddet, Taraftar, Spor

Abstract

This study aims to examine sports fans’ perceptions of club image, levels of emotional attachment to the sports team and levels of aggression in sports. The research was designed with descriptive and relational survey model from quantitative research methods. The research group consists of 288 team fans who participated voluntarily by random sampling method. The Club Image Scale adapted by Sönmezoğlu et al. (2016), the Emotional Commitment to Sports Team Scale adapted by Erdoğan and Şirin (2021), and the Aggression in Sports Scale with psychometric evaluation by Güçlü et al. (2022) were used as data collection tools. Independent T Test and Correlation analysis were used to analyze the data. According to the results of the analysis, a significant difference was found in physical aggression, verbal aggression and provocation, which are the sub-dimensions of aggression in sports, according to gender variable. This significant difference is positive in favor of women. A significant difference was found between the variable of going to away matches and the sub-dimensions of club image, emotional attachment to the sports team and subdimensions of aggression in sports. This difference is in favor of the fans who go to away matches for the sub-dimensions of club image, emotional attachment to the sports team, and in favor of the fans who do not go to away matches for the sub-dimensions of aggression in sport. A significant difference was found between fan group membership and club image, emotional attachment to the sports team sub-dimensions and aggression in sport sub-dimensions. This difference is in favor of the fans who are members of the fan group for the sub-dimensions of club image, emotional attachment to the sports team, and in favor of the fans who are not members of the fan group for the sub-dimensions of aggression in sports. A significant difference was found between the sub-dimensions of club image and emotional commitment to the sports team according to the variable of buying licensed products of the sports club fans in favor of the fans who buy licensed products. According to the results of the correlation analysis, a relationship was found between the sub-dimensions of club image, emotional commitment to the sports team and sub-dimensions of aggression in sports. As a result, it was revealed that the aggression levels of female participants were lower than male participants. In addition, the results show that emotional attachment to the sport team is associated with club image. However, it can be said that emotional attachment to the sports team increases aggression.

Keywords: Aggression, Violence, Fan, Sport