Türklük Bilimi Araştırmaları, cilt.15, sa.27, ss.111-119, 2010 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı cumhuriyet öncesinde hazırlanan 1338 (1922) tarihli ilköğretim Türkçe ders programını incelemektir. Programlar eğitim sürecindeki önemli unsurlardan biridir. Dersler için hazırlanan programlar amaç, yöntem, eğitim ortamı, öğrenme-öğretme süreci, ölçme ve değerlendirme gibi pek çok özelliği içerir. Türkiye’de cumhuriyet döneminde ilköğretim Türkçe dersi için hazırlanan ilk program 1924 tarihlidir. Bu süreçte son olarak 2005 yılında ilköğretimin birinci ve ikinci kademesi için yeni programlar hazırlanmıştır. 1338 (1922) ilköğretim Türkçe programı büyük oranda konu başlıklarının sıralandığı, ayrıntıya yer verilmeyen bir program niteliğindedir. Konu başlıkları incelendiğinde özellikle dil bilgisi konularının daha ayrıntılı bir şekilde sıralandığı görülmektedir. 1338 (1922) yılında hazırlanan bu programda ilköğretim süresi yedi yıldır. Programdaki konular da bu süre dikkate alınarak düzenlenmiştir.
The purpose of this study is to analyze the primary education Turkish teaching curriculum which is established in pre-republic as dated 1338 (1922). Curriculums are one of the significant elements within education process. Curriculums which are established for courses involve plenty of characteristics such as purpose, method, education environment, learning-teaching process, measurement and analysis. In Turkey, the first curriculum that was established in republic period for the primary education Turkish teaching, dated 1924. During this period, lastly, new curriculums were established in 2005 for the first and second stages of primary education. 1338 (1922) Turkish teaching curriculum in primary education is mostly attributed as a curriculum for organizing subject headings, not allowing details. When subject headings are analyzed, it can be seen that grammar subjects are organized in a more detailed way. The primary education term was seven years for this curriculum established in the date of 1338 (1922). The subjects within the curriculum were arranged in respect to that term.