Amaç – Bu çalışmada materyalizm, açgözlülük ve tüketici kibrinin tüketicilerin yaşam tatmini üzerindeki
etkisi ve tüketici kibrinin materyalizm ve yaşam tatmini ilişkisindeki aracılık etkisi araştırılmıştır.
Yöntem –Bu çalışma amacına göre tanımlayıcı araştırma niteliğinde olup çalışmada nitel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Hatay ilinde kayıtlı 422 hane halkı oluşturmaktadır.
Betimleyici istatistikler, geçerlilik ve güvenirlik testleri ve açımlayıcı faktör analizleri için SPSS paket
programı kullanılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizleri, yol analizleri ve aracılık etkisi analizleri için de YEM
(AMOS) paket programı kullanılmıştır.
Bulgular – Yapılan analiz sonuçları açgözlülüğün, materyalizm ve tüketici kibrini olumlu yönde
etkilediğini göstermektedir. Bununla birlikte materyalizmin yaşam tatmini üzerindeki etkisi olumsuz iken
açgözlülük ve tüketici kibrinin yaşam tatmini üzerindeki etkisinin olumlu olduğu bulunmuştur. Aracılık
analizleri sonuçları tüketici kibrinin yaşam tatmini ile materyalizm ilişkisinde kısmi ve tutarsız aracı etkisi
olduğunu göstermiştir. Materyalizmin yaşam tatmini üzerindeki doğrudan etkisi negatif iken tüketici
kibrinin aracılık etkisi ile bu ilişkinin pozitife döndüğü görülmüştür. Buna göre tüketici kibri yaşam tatmini
arttırmakla kalmayıp materyalizmin yaşam tatmini üzerindeki etkisinin artmasına neden olmaktadır.
Tartışma – Çalışma, hedef pazarlarını tüketici kibri gibi kişilik özelliklerine göre bölümlendiren
işletmelerin müşteri tatminini yükseltmeye yönelik pazarlama stratejileri geliştirmelerine yardımcı olarak
pazarlama ve tüketici davranışları literatürüne katkı sağlamaktadır.
Purpose – In this study, it is aimed to determine effect of materialism, greed and consumer arrogance on
consumers’life satisfaction and examine the mediating role of consumer arrogance on the relationship
between materialism and life satisfaction as well.
Design/methodology/approach –This study was designed as descriptive research and conducted with
quantitative methods. The sample of the study consists of 422 households in Hatay province. SPSS package
program was used for descriptive statistics, correlation analysis (s), validity and reliability tests and
exploratory factor analysis. For confirmatory factor analysis, path analysis and mediating effect analysis,
the SEM (AMOS) package program was used.
Results – The results showed that greed influence directly and positively to materialism and consumer
arrogance. It is also found that materialism has negative effect on life satisfaction whereas greed and
consumer arrogance have positive. In addition, the mediating analysis indicated that consumer arrogance
has an inconsistent mediated effect on the relationship between materialism and life satisfaction. Within
the inconsistent mediation model, the direct effect of materialism on life satisfaction is negative whereas
the mediated effect of consumer arrogance turns these directions into positive. Therefore, consumer
arrogance not only increased life satisfaction but also caused materialism effect to be positive.
Discussion- The study contributes to the marketing and consumer behavior literature by providing
suggestions on developing marketing strategies to companies that segment their target markets according
to personality traits such as arrogance.