GÜLSÜN ERBİL’İN SANAT ÜRETİMLERİNDE MİSTİSİZM: “MİSTİK DÖNGÜ” SERİSİ ÜZERİNE ÇÖZÜMLEYİCİ BİR YAKLAŞIM


Bacak B. B., KURT S.

Sanat Yazıları, cilt.0, sa.43, ss.255-275, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 43
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Sanat Yazıları
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.255-275
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gülsün Erbil’in Türkiye’nin çağdaş sanat öyküsündeki ayrıcalıklı yanı, kendi tarihine vefelsefi zeminine yönelerek, modern plastik formlarla güne taşıması, görsel dilde yorumlamasıile yakından ilişkilidir. Sanatçı yolunu çizerken Doğu ve Batı’nın farklı kültürlerinden etkilensede, kökleri sanatını besleyen en önemli kaynak olur. Dış gözleminde, tinsel yaklaşımla soyut birkozmologyanın üzerine giderken, Doğu’nun içsel bilgisiyle de ilgilenir ve üretimlerinde MevlanaCelaleddin Rumi ile kurduğu derin ilişki her dönem diri kalır. Bu felsefi öğretiyle özüne dahafazla yoğunlaşıp yakınlaşarak, düşünce boyutunda “Mistik Döngü” kavramını geliştirirken, sanatsal üretim sürecinde, anlamı ilk planda tutan soyut ve kavramsal arayışları minimal plastikögelerle ortaya koymuştur. Nitekim sanatçı, her defasında düşünceden ortaya çıkan eserleriyleincelenmesi gereken bir yaratım süreci sergilemektedir. Dolayısıyla makalenin konusunu bubireysel üretim sürecine tanıklık etmek, sanatçının eserlerinin arka planında yer alan kuramsalyanın plastik etkilerini anlamlandırıp, göstermek oluşturmaktadır.
The privileged aspect of Gülsün Erbil in contemporary art story of Turkey is closely related to her interpretation in the visual language, carrying it to the day with modern plastic forms by turning to her own history and philosophical background. While the artist is influenced by the different cultures of the East and the West as drawing her way, her roots become the most important source that nourishes her art.In her external observation, while going over an abstract cosmologia with a spiritual approach, the deep relationship she has with Mevlana Celaleddin Rumi remains alive in her productions. With this philosophical doctrine, intensifying and getting closer to her essence while developing the concept of “Mystic Cycle” in the dimension of thought, the artist has revealed abstract and conceptual searches with minimal plastic elements that keep the meaning in the first place in the artistic production process. Hence, the artist exhibits a creative process that must be examined with her works that come out of thought every time. Accordingly, the aim of this article is to witness this individual production process, to make sense of and exhibit the plastic effects of the theoretical side of the artist’s works.