BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.10, sa.2, ss.417-445, 2015 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı farklı akademik başarı düzeylerine sahip ortaokul öğrencilerinin matematik dersine çalışma sürecinde üstbiliş stratejileri kullanma düzeylerini
karşılaştırmaktır. Nitel yönteme göre desenlenen bu araştırma 2014-2015 öğretim
yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Karadeniz Bölgesinin Samsun
ilinden bir ve Amasya ilinden bir olmak üzere iki devlet ortaokulunun 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 45 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri
toplama aracı Doğanay ve Demir (2011) tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşme formudur. Görüşme formundaki 12 açık uçlu soruya verilen cevaplardan
elde edilen nitel veriler içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Araştırmada üstbilişin
tüm alt boyutlarında orta ve yüksek akademik başarı düzeyine sahip öğrenci görüşlerinin düşük akademik başarı düzeyine sahip öğrenci görüşlerine kıyasla daha olumlu
olduğu belirlenmiştir.
The aim of this research was to compare the usage levels on metacognitive strategies
in the study process of mathematics of middle school students with different levels of
academic success. This research designed based on qualitative methods was carried
out in the spring semester of 2014-2015 academic terms. The sample of research was
composed with 45 students studying on 6th, 7th and 8th grades of two middle state
schools respectively one from Samsun and Amasya cities in the Black Sea Region of
Turkey. Data collection tool of the research was a semi-structured interview protocol
developed by Doganay and Demir (2011). The qualitative data obtained from answers
given 12 open-ended questions in the interview protocol were analyzed by content
analysis. According to the results of the study, the views of the students with medium
and high levels of academic success are more positive than the views of students with
lower level of academic success on all subscales of the metacognition in the research.