Türkiye’de kentleşme ve çevre eğitiminin gelişimini Cumhuriyetin ilkyıllarına kadar götürmek mümkün olsa da asıl gelişmenin 1940’lardan itibarenolduğu görülür. Özellikle 2. Dünya Savaşı öncesinden başlayan sanayileşme veonun yarattığı buhranın etkisi hem savaş döneminde hem de savaş sonrasıdönemde bütün dünyayı derinden etkilemiştir. Kentlerin yeniden inşası süreciözellikle kentbilim eğitim ve çalışmalarının da itici gücü olur. Ancak 2000’liyıllara yaklaşırken artan kentsel sorunlara hızlı bir şekilde çevre sorunları daeklenirken, uluslararası toplum, sürece kayıtsız kalmayarak önemli adımlaratmıştır. Türkiye’de de bu önemli adımların kent ve çevre eğitimi bakımındanüniversitelerin daha çok kamu yönetimi bölümlerinde öne çıktığı bilinmektedir.Özellikle kamu yönetimi lisansüstü programları, sosyo-ekonomik değişkenler ilekent ve çevre eğitiminde eleştirel düşünme arasında anlamlı ilişki kurmayaelverişli programlardır.Bu çalışma Türkiye’de kamu yönetimi bölümlerinde lisansüstü olarakverilen kent ve çevre eğitimi üzerinden hem bir analiz yapmayı hem de bir gelecekperspektifi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Sosyal bilimler enstitülerinde ilgiliprogramların dağılımı, bu dağılımın vakıf ve devlet üniversiteleri için farklılaşıpfarklılaşmadığı, derslerin hangi ana alanlarda toplandığı, günümüz sorun veçözüm arayışlarına ne denli yanıtlar verebildikleri, dersi veren öğretim üyeleriarasında bir unvan farklılaşması olup olmadığı çalışmanın temelsorularındandır. Çalışmada farklılaşan ders isimlerine rağmen içeriklerin ve dersmateryallerinin sınırlılığı ve bunun yanı sıra ders dağılımı ve dersi veren öğretim üyelerinin unvan farklılığı dikkat çekmektedir. Bu bağlamda Türkiye’de kent veçevre eğitimi açısından özellikle lisansüstü düzeyde yeni bir perspektife ihtiyaçolduğu açıktır.
Although, it is possible to drive up to the development of urbanization and environmental education in Turkey until the first years of the Republic, the actual development began in the 1940s. Especially the industrialization that started before the Second World War and the results of the war deeply affected the whole world both in the war and post-war period. The process of rebuilding cities is particularly the driving force behind urban science education and studies. However, while environmental problems are rapidly added to the increasing urban problems, the international community has taken important steps approaching the 2000s. At universities in Turkey these important steps in terms of urban and environmental education have been taken mostly in the public administration departments. Particularly, public administration graduate programs are suitable for establishing a meaningful relationship between socioeconomic variables and critical thinking in urban and environmental education. This paper aims to both make an analysis and reveal a future perspective through city and environmental education given as a graduate degree in public administration departments in Turkey. The main questions of the study are the distribution of related programs in social sciences institutes according to whether this distribution differs for private and public universities, how lessons can respond to current problem and solution searches, whether there is a title differentiation among faculty members who give these courses. In this study, it is remarkable that despite the different course names, the contents of the course and course materials are limited. In addition, the distribution of the courses and the title difference of the faculty members who give these courses are also notable. In this context, it is clear that there is a need for a new perspective in terms of urban and environmental education especially at postgraduate level in Turkey