Sosyal Bilimlerinde Güncel Tartışmalar-11, Zeynel Karacagil,Meryem Bulut, Editör, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, ss.736-753, 2022
Bu araştırmanın amacı ortaokul altıncı sınıf
öğrencilerinin kesirleri karşılaştırırken kullandıkları ve tercih ettikleri
ideal stratejileri belirlemektir. Nitel araştırma modellerinden özel durum
çalışmasına göre desenlenen bu çalışma, 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde
gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Karadeniz Bölgesindeki bir ilin bir devlet
ortaokulunda yapılmıştır. Araştırmaya ortaokul altıncı sınıfta öğrenim gören
20’si kız 26’sı erkek toplam 46 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından geliştirilmiş etkinlik temelli yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile toplanmıştır. Yazılı şekilde alınan cevaplar incelendikten
sonra araştırma grubundan seçilen 12 öğrenciyle klinik mülakatlar yapılmıştır.
Bu mülakatlarda öğrencilerin kullandıkları ve tercih ettikleri stratejilerin
aynı ya da farklı olmasının nedenleri belirlenmiştir. Kesirlerin
karşılaştırılmasında kullanılan stratejiler 2016-2017 öğretim yılındaki ders
kitabında ilgili konuda belirtilen payda eşitleme, pay eşitleme, sayı doğrusu
üzerinde gösterme ve başlangıç noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model
kullanarak karşılaştırma olmak üzere dört stratejiyle sınırlıdır. Görüşme
formundan elde edilen veriler betimsel olarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde
edilen sonuçlara göre kesirlerin karşılaştırılmasında öğrencilerin en fazla
kullandıkları strateji, başlangıç noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model
kullanarak karşılaştırma stratejisi iken en az kullandıkları strateji ise pay
eşitleme stratejisi olmuştur. Öğrenciler kesirleri karşılaştırırken tercih
ettikleri karşılaştırma stratejileri bakımından en fazladan en aza doğru
sırasıyla başlangıç noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model kullanarak
karşılaştırma stratejisi, sayı doğrusunda gösterme stratejisi, payda eşitleme
stratejisi ve pay eşitleme stratejisi şeklinde cevaplar vermiştir. Öğrenciler
tarafından kesirlerin karşılaştırılmasında tercih edilen stratejilerin sırası
kullanılan stratejilerin sırasıyla benzerlik göstermiştir. Başlangıç
noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model kullanarak karşılaştırma
stratejisinin en fazla tercih edilmesinin sebebi olarak öğrenciler bu
stratejinin şekille işlem yapılmasından dolayı daha kolay ve anlaşılır olduğu
ayrıca şekil üzerinde kesir büyüklüklerinin daha kolay fark edildiğini
belirtmiştir. Öğrencilerin tercih ettikleri kesir karşılaştırma stratejilerini
değerlendirmeleri incelendiğinde, büyük oranda kullanılan stratejiler yönünde
tercihte bulundukları görülmektedir. Az sayıda öğrencinin tercih ettiği ve
kullandığı kesir karşılaştırma stratejilerinin birbirinden farklı olduğu tespit
edilmiştir. Kesirleri karşılaştırmada tercih edilen ve kullanılan stratejileri
birbirinden farklı olan öğrencilerin cevapları incelendiğinde en çok sayı
doğrusunda gösterme stratejisini tercih ettikleri ancak model oluşturma
stratejisini kullandıkları belirlenmiştir.
The aim of this research was to determine the ideal strategies that
sixth-grade secondary school students use and prefer to compare the fractions.
Designed according to the case study of qualitative research models, this study
was carried out in the spring semester of the 2016-2017 academic year. The research was carried out at a secondary
public school in a province on the Black Sea Region of Turkey. A total of 46
students (20 female and 26 male) from sixth-grade
secondary school were included in the study. The data of the study were
collected through an activity-based semi-structured interview form developed by
the researchers. Clinical interviews were conducted with 12 students selected
from the research group after the written responses were examined. In these
interviews, the reasons why students choose and use the same or different
strategies were identified. Strategies used to compare fractions are limited to
four in the coursebook of the 2016-2017 school year, including denominator
equalization, nominator equalization, indication on number axis, and comparison
using the model by the distance to the starting point/half/whole. The data
obtained from the interview form were analyzed descriptively. In comparing the
fractions according to the results obtained from the research, the most used
strategy by the students was the comparison strategy using the model based on
distance from the starting point / half / whole, while the least used strategy
was the nominator equalization strategy. The students gave responses in terms
of comparison strategies that they preferred when comparing fractions from the
most to the least respectively, as the
comparison strategy using a model based
on the distance to the starting point/half/whole, the strategy of indication on number axis, denominator equalization
strategy, and nominator equalization
strategy. The order of the strategies preferred by the students for comparing
the fractions was similar to the order of the strategies used. As a result of
the fact that the comparison strategy using the model based on the distance to
the starting point / half / whole, the students stated that this strategy is
easier and more understandable due to making the operation with the figure and
besides the fraction sizes on the figure are more easily recognized. When the
evaluations of the fractional comparison strategies preferred by the students
are examined, it is seen that they mostly prefer the used strategies. It was
found that the fractional comparison strategies preferred by a few students are
different from each other. When the answers of the students whose preferred and
used strategies are different from each other were examined, it was determined
that they mostly preferred the strategy of indication on the number axis, however, used the strategy of model creating.