Kesirleri Karşılaştırma Stratejileri Üzerine Bir Durum Çalışması: Altıncı Sınıf Örneği


Creative Commons License

Duran M., Doruk M.

Sosyal Bilimlerinde Güncel Tartışmalar-11, Zeynel Karacagil,Meryem Bulut, Editör, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, ss.736-753, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Bilgin Kültür Sanat Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.736-753
  • Editörler: Zeynel Karacagil,Meryem Bulut, Editör
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin kesirleri karşılaştırırken kullandıkları ve tercih ettikleri ideal stratejileri belirlemektir. Nitel araştırma modellerinden özel durum çalışmasına göre desenlenen bu çalışma, 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Karadeniz Bölgesindeki bir ilin bir devlet ortaokulunda yapılmıştır. Araştırmaya ortaokul altıncı sınıfta öğrenim gören 20’si kız 26’sı erkek toplam 46 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilmiş etkinlik temelli yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Yazılı şekilde alınan cevaplar incelendikten sonra araştırma grubundan seçilen 12 öğrenciyle klinik mülakatlar yapılmıştır. Bu mülakatlarda öğrencilerin kullandıkları ve tercih ettikleri stratejilerin aynı ya da farklı olmasının nedenleri belirlenmiştir. Kesirlerin karşılaştırılmasında kullanılan stratejiler 2016-2017 öğretim yılındaki ders kitabında ilgili konuda belirtilen payda eşitleme, pay eşitleme, sayı doğrusu üzerinde gösterme ve başlangıç noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model kullanarak karşılaştırma olmak üzere dört stratejiyle sınırlıdır. Görüşme formundan elde edilen veriler betimsel olarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre kesirlerin karşılaştırılmasında öğrencilerin en fazla kullandıkları strateji, başlangıç noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model kullanarak karşılaştırma stratejisi iken en az kullandıkları strateji ise pay eşitleme stratejisi olmuştur. Öğrenciler kesirleri karşılaştırırken tercih ettikleri karşılaştırma stratejileri bakımından en fazladan en aza doğru sırasıyla başlangıç noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model kullanarak karşılaştırma stratejisi, sayı doğrusunda gösterme stratejisi, payda eşitleme stratejisi ve pay eşitleme stratejisi şeklinde cevaplar vermiştir. Öğrenciler tarafından kesirlerin karşılaştırılmasında tercih edilen stratejilerin sırası kullanılan stratejilerin sırasıyla benzerlik göstermiştir. Başlangıç noktasına/yarıma/bütüne uzaklığa göre model kullanarak karşılaştırma stratejisinin en fazla tercih edilmesinin sebebi olarak öğrenciler bu stratejinin şekille işlem yapılmasından dolayı daha kolay ve anlaşılır olduğu ayrıca şekil üzerinde kesir büyüklüklerinin daha kolay fark edildiğini belirtmiştir. Öğrencilerin tercih ettikleri kesir karşılaştırma stratejilerini değerlendirmeleri incelendiğinde, büyük oranda kullanılan stratejiler yönünde tercihte bulundukları görülmektedir. Az sayıda öğrencinin tercih ettiği ve kullandığı kesir karşılaştırma stratejilerinin birbirinden farklı olduğu tespit edilmiştir. Kesirleri karşılaştırmada tercih edilen ve kullanılan stratejileri birbirinden farklı olan öğrencilerin cevapları incelendiğinde en çok sayı doğrusunda gösterme stratejisini tercih ettikleri ancak model oluşturma stratejisini kullandıkları belirlenmiştir. 

The aim of this research was to determine the ideal strategies that sixth-grade secondary school students use and prefer to compare the fractions. Designed according to the case study of qualitative research models, this study was carried out in the spring semester of the 2016-2017 academic year. The research was carried out at a secondary public school in a province on the Black Sea Region of Turkey. A total of 46 students (20 female and 26 male) from sixth-grade secondary school were included in the study. The data of the study were collected through an activity-based semi-structured interview form developed by the researchers. Clinical interviews were conducted with 12 students selected from the research group after the written responses were examined. In these interviews, the reasons why students choose and use the same or different strategies were identified. Strategies used to compare fractions are limited to four in the coursebook of the 2016-2017 school year, including denominator equalization, nominator equalization, indication on number axis, and comparison using the model by the distance to the starting point/half/whole. The data obtained from the interview form were analyzed descriptively. In comparing the fractions according to the results obtained from the research, the most used strategy by the students was the comparison strategy using the model based on distance from the starting point / half / whole, while the least used strategy was the nominator equalization strategy. The students gave responses in terms of comparison strategies that they preferred when comparing fractions from the most to the least respectively, as the comparison strategy using a model based on the distance to the starting point/half/whole, the strategy of indication on number axis, denominator equalization strategy, and nominator equalization strategy. The order of the strategies preferred by the students for comparing the fractions was similar to the order of the strategies used. As a result of the fact that the comparison strategy using the model based on the distance to the starting point / half / whole, the students stated that this strategy is easier and more understandable due to making the operation with the figure and besides the fraction sizes on the figure are more easily recognized. When the evaluations of the fractional comparison strategies preferred by the students are examined, it is seen that they mostly prefer the used strategies. It was found that the fractional comparison strategies preferred by a few students are different from each other. When the answers of the students whose preferred and used strategies are different from each other were examined, it was determined that they mostly preferred the strategy of indication on the number axis, however, used the strategy of model creating.