İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİ İÇİN GÖRSEL MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ YETERLİK ALGI ÖLÇEĞİ (GMOYÖYAÖ)'NİN GELİŞTİRİLMESİ


Creative Commons License

Bekdemir M., Duran M.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.31, sa.1, ss.89-115, 2012 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı; ilköğretim öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki öz-yeterlilik algılarını ölçebilen geçerli, güvenilir, uygulaması ve değerlendirmesi kolay bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla konu ile ilgili kaynaklardan, öğrenci ve uzman görüşlerinden faydalanılarak 5’li Likert tipinde 58 maddelik taslak ölçek hazırlanmıştır. Bu taslak ölçek, 2009-2010 Eğitim-Öğretim yılının ikinci döneminde Doğu Anadolu bölgesinin iki, Karadeniz bölgesinin de bir ilindeki tesadüfi olarak seçilmiş ilköğretim okullarından toplam 428 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizleri sonucunda 5 li Likert tipinde 38 maddelik ve GMOYÖYAÖ olarak adlandırılan nihai ölçek elde edilmiştir. Yine bu nihai ölçekteki 38 maddenin üç faktör altında toplandığı ve bu faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranının %41.81 olduğu bulunmuştur. Ayrıca GMOYÖYAÖ’nün Cronbach-Alfa iç tutarlık katsayısı 0.943 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak GMOYÖYAÖ’nün ilköğretim öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki öz yeterlik algılarını tespit edebilecek geçerliğigüvenirliği sağlanmış bir ölçek olduğu söylenebilir. 

The aim of this study is to develop a valid, reliable, easy to apply and evaluate scale that can measure the self-efficacy perceptions of primary school students about visual mathematics literacy. For this purpose, a draft scale of 58 items in 5-point Likert type was prepared by using the relevant sources, student and expert opinions. This draft scale was applied to a total of 428 students from randomly selected primary schools in two provinces of the Eastern Anatolia Region and one province of the Black Sea Region in the second semester of the 2009-2010 Academic Year. As a result of the analysis of the obtained data, a final scale of 38 items in 5-point Likert type called VMLSEPS was obtained. Again, it was found that the 38 items in this final scale were gathered under three factors and the total variance rate explained by these factors was 41.81%. In addition, the Cronbach-Alpha internal consistency coefficient of VMLSEPS was calculated as 0.943. As a result, it can be said that VMLSEPS is a valid and reliable scale that can determine the self-efficacy perceptions of primary school students about visual mathematics literacy.