Although divorce, which is one of the major social issues of the 21th century, so far, is a widespread and highly stressful event, little research has been done on the effect of family structure on consumers’ selfesteem, materialism, and compulsive buying tendencies. Some studies show that divorce positively affects the materialist and compulsive buying tendencies of young adults, while self-esteem negatively. The purpose of this study is to determine the effect of divorce on young adults’ self-esteem, materialistic and compulsive buying tendencies. Data were gathered from 362 university students, aged between 18 and 25 years, by face-to-face survey method. Results demonstrates that young adults with divorced family structure have lower selfesteem than those with non-divorced family structure, but higher in materialistic and compulsive buying tendencies. However, it has also been found that materialism partially mediated the relationship between self-esteem and compulsive buying tendencies. Finally, the effect of materialism on compulsive buying tendencies was found higher in females than males and in young adults with divorced families than non-divorced families. The findings of this study were discussed in the light of the literature, the limitations of the research were stated, and some suggestions were made to future researches and practitioners.
21. yy’ın önemli sosyal meselelerinden birisi olan boşanma, her ne kadar yaygın ve oldukça stresli bir olay olsa da şu ana kadar, aile yapısının tüketicilerin öz-saygı, materyalizm ve kompulsif satın alma üzerindeki etkisi hakkında çok az araştırma yapılmıştır. Aile yapısındaki parçalanma, genç yetişkinlerin materyalist ve kompulsif satın alma eğilimlerinde artışa neden olurken öz-saygılarının da düşmesine neden olmaktadır. Bu araştırmanın amacı, boşanmanın genç yetişkinlerin materyalist ve kompulsif satın alma eğilimleri ile öz-saygılarını nasıl etkilediğini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, 18-25 yaşındaki 362 üniversite öğrencisinden yüz yüze anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre boşanmış aile yapısına sahip genç yetişkinlerin materyalist ve kompulsif satın alma eğilimleri boşanmamış aile yapısına sahip olanlardan daha yüksek ve öz-saygıları da daha düşük çıkmıştır. Bununla birlikte öz-saygı ve kompulsif satın alma ilişkisinde materyalizmin kısmi düzeyde aracılık etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, materyalizmin kompulsif satın alma üzerindeki etkisinin erkeklere göre kadınlarda ve boşanmamış aile yapısına sahip gençlere göre boşanmış aile yapısına sahip gençlerde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları, alan yazın ışığında tartışılmış, araştırma kısıtları belirtilmiş ve gelecekte yapılacak araştırmalara ve uygulamacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.