Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme


SICAK A. S.

BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.6, sa.1, ss.147-176, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Son dönem tefsir çalışmalarına bakıldığında nüzûl sıralı tefsir yaklaşımınınrevaçta olduğu görülmektedir. Literatürde bazı âyetler özelinde Kur’ân’ı daha iyianlamaya yönelik bu yeni tefsir metodunun başarılı örnekleri mevcuttur. Bununla birliktemezkûr yaklaşımın pratikte beklentileri karşılamadığı na birçok âyet için farklı bir anlamve yoruma gidilmediğine şahit olunur. Bu bağlamda nüzûl sıralı tefsirlerde Yâsîn Sûresi41. âyette geçen “Fülki’l-Meşhûn” kavramıyla neyin kastedildiğine dair yapılan yorumlar,Mushaf tertibini esas alan tefsirlerde bulunan yorumlardan farklı değildir. Bu makalede,nüzûl sıralı tefsir metodunun “Fülki’l-Meşhûn” kavramını anlamaya etkisi olup olmadığıaraştırılacaktır. Araştırmada ilk olarak mezkûr tamlamayla neyin kastedildiği birincil veikincil anlamlar üzerinden tespit edilecektir. Bu anlamlara ulaşmak gayesiyle öncelikle“Fülki’l-Meşhûn” ifadesi için tefsir geleneğinde bugüne dek ortaya konulan yorumlar anahatlarıyla aktarılacaktır. Sorasında ise f-l-k ve ş-h-n köklerinin etimolojisine vakıf olmanın,“Fülki’l-Meşhûn” tamlamasını Kur’ân’ın bütünselliği içerisinde değerlendirmenin ve nüzûldönemini bilmenin bu kavramı anlamaya etkisi araştırılacaktır. Yapılan araştırmalarsonucunda; Allah’ın varlığının bir delili olarak “taşıma imkânı veren her türlü gemi” birincil ve tefsîrî anlam olarak tespit edilmiştir. Te’vîlî ve ikincil anlam statüsünde “Habeşistan’ahicret edilen gemi” şeklindeki muhtemel mana ortaya çıkarılmıştır. Bu anlamın tutarlılığıbelirlenirken; filolojik tefsir yönteminin, Yâsîn sûresinin tarihlendirilmesinin ve buna bağlıolarak siyer bilgisinin sunduğu imkânlar kullanılmıştır.
When we look at the recent studies of exegesis, it is seen that the sequential tafsir approach is popular. There are some successful examples in the literature of this new tafsir method in order to better understand the Qur’anic verses. However, it can be seen that the fact that the approach does not allow for a different meaning and interpretation for many verses in practice. In this context, the interpretations of what is meant by the concept of Fulqi’l-Mashhun in the 41th verse of the Yâsîn Surah in the order of the Nuzul ordered tafsir are no different from the interpretations in the tafsir based on the Mushaf system. In this article, it will be investigated whether the method of sequential tafsir has an effect on understanding the concept of Fulqi’l-Mashhun. During this research, first of all, what is meant by the statement is determined through primary and secondary meanings. In order to reach these meanings, firstly, the interpretations which have been made up to now in the tradition of tafsir for Fulqi’l-Mashhun expression will be outlined. After that, the effect of the comprehension of the etymology of the roots of f-l-k and shh-n, the effect of evaluating the phrase Fulqi’l-Mashhun in the totality of the Qur’an, the effect of the evaluation and understanding of the nuzul period of understanding will be investigated. As a result of the research; All kinds of ships that provide the possibility of carrying as a proof of God’s existence are identified as primary and interpretation. In secondary meaning status, a possible meaning in the form of a ship was emitted to Abyssinia. In determining the consistency of this meaning; the philological tafsir method, the dating of Yâsîn Surah, and the related information provided by the political knowledge were used.