Okul Öncesi Öğretmenlerinin Erken Okuryazarlık Bilgi Düzeyini Ölçmeye Yönelik Bilgi Testi Geliştirme Çalışması


Creative Commons License

LACIN E.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.53, ss.150-172, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 53
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.53444/deubefd.981337
  • Dergi Adı: Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.150-172
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erken okuryazarlık tüm öğrencilerin okumayı edinme aşamasının ilk basamağı olan okumaya öğrenmeye hazırbulunuş olma durumudur. Okul öncesi dönemde edinilen bu beceri çocukların ileriki yıllardaki okuma başarısını, dolayısıyla akademik başarısını etkileyecek bir beceridir. Bu nedenle okul öncesi öğretmenlerinin dikkatle üzerinde durması gereken bir konudur. Çocukların akademik yaşantısı için bu kadar önemli bir konunun öğretmenler tarafından da iyice kavranmış olması gerekmektedir. Bunun belirlenebilmesi için bir bilgi testine ihtiyaç olduğu görülmüştür. Bu nedenle; okul öncesi dönemde özel gereksinimli, risk grubu ve normal gelişim gösteren çocuklarla çalışan okul öncesi öğretmenlerinin erken okuryazarlığa ilişkin bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik bir bilgi testi geliştirilmesi gerekli görülmüştür. Araştırmaya Ankara ili merkez ilçelerinden 377 gönüllü okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Bilgi testi için 54 maddelik erken okuryazarlığın beş temel başlığını içeren madde havuzu oluşturulmuştur. Lawshe (1975) kapsam geçerlik hesaplamaları uygulanmıştır. Hesaplamalar sonucu 34 maddelik uygulama formu elde edilmiştir. 377 öğretmenden alınan veriler ile madde analizi yapılmıştır. Yapılan madde analizi sonucunda 27 maddelik bilgi testi formu elde edilmiştir. Elde edilen bilgi testinin güvenirlik katsayısı (Cronbach’s Alpha) .71 olarak bulunmuştur. Geliştirilen erken okuryazarlık bilgi testinin geçerli ve güvenirlir bir test olduğu ifade edilebilir.
Early literacy is the state of readiness to learn to read, which is the first step of all students in acquiring reading. This skill, which is gained in the pre-school period, is a skill that will affect the reading success of children in the future, and therefore their academic success. For this reason, it is an issue that preschool teachers should pay attention to. The teachers should well understand such an important subject for the academic life of children. We have seen that a knowledge test is needed to determine this. Because; It was deemed necessary to develop a knowledge test to determine the knowledge levels of preschool teachers working with children with special needs, risk groups, and normal development in the pre-school period. 377 volunteer preschool teachers from the central districts of Ankara took part in the research. For the knowledge test, a 54-item item pool containing five basic headings of early literacy was created. Lawshe (1975) content validity calculations were applied. Because of the calculations, a 34-item application form was got. Item analysis was conducted with the data got from 377 teachers. Because of the item analysis, a 27-item knowledge test form was got. The reliability coefficient (Cronbach’s Alpha) of the got knowledge test was found to be .71. We can state that the developed early literacy knowledge test is valid and reliable.