In today's world, where effective communication is extremely important, the interest in
the emotional intelligence skills of leaders has increased in terms of effectively
managing teams consisting of different demographic characteristics. It is important for
leaders to understand the emotions of the employees, to direct them correctly and to
respond to their needs, especially in the retail sector, where communication with the
final consumer is intense. This study, which is less enlarged in the retail sector in the
literature, was conducted to examine the effect of emotional intelligence skills on
transformational leadership behaviors on the basis of team leaders. The study aims to
determine the relationships between the dimensions of emotional intelligence (selfemotional appraisal, others' emotional appraisal, use of emotion and regulation of
emotion) and the dimensions of transformational leadership (idealized influence,
inspirational motivation, intellectual stimulation, and individualized consideration) and
the direction of these relations. The data have been collected through questionnaires
from 80 team leaders who are working in the branch stores of a sports retail chain in
Turkey. In order to analyze the data, exploratory factor, correlation and multiple
regression analyzes were performed. The results of the research indicate that the
dimensions of transformational leadership including idealized influence and
inspirational motivation have been perceived as unidimensional by the participants.
Furthermore, it has been concluded that others‟ emotional appraisal and use of emotion
have a significant positive impact over intellectual stimulation and only the dimension of the use of
emotion has a significant positive effect upon idealized influence and inspirational motivation.
Literatürde perakende sektörü kapsamında araştırması oldukça az olan bu çalışma duygusal zekâ becerilerinin dönüşümcü liderlik davranışları üzerindeki etkisini takım liderleri bazında incelemek üzere yapılmıştır. Araştırma duygusal zekânın boyutları (kendi duygularını değerlendirme, başkalarının duygularını değerlendirme, duyguların kullanımı ve duyguların düzenlenmesi) ile dönüşümcü liderliğin boyutları (idealleştirilmiş etki, ilham verici motivasyon, entelektüel uyarım ve bireyselleştirilmiş ilgi) arasındaki ilişkileri ve bu ilişkilerin yönünü belirlemeyi amaçlamıştır. Bu doğrultuda, veriler Türkiye'de bulunan bir spor perakende mağaza zincirinin şubelerinde çalışan 80 takım liderinden anket yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizi; keşfedici faktör, korelasyon ve çoklu regresyon analizleri kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları, dönüşümcü liderliğin idealleştirilmiş etki ve ilham verici motivasyon boyutlarının katılımcılar tarafından tek boyut olarak algılandığını göstermiştir. Ayrıca, başkalarının duygularını değerlendirme ve duyguların kullanımı boyutlarının entelektüel uyarım boyutu üzerinde, sadece duyguların kullanımı boyutunun ise idealleştirilmiş etki ve ilham verici motivasyon boyutları üzerinde önemli bir pozitif etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.